×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات ۱۶ تن باریجه و کتیرا از خراسان شمالی ‌

موسی صابری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه باریجه و کتیرا از جمله گیاهانی هستند که به صورت فراوان در این استان رشد می‌کنند، گفت: به منظور جلوگیری از تخریب این گیاهان طرح‌هایی تهیه شده است که امر برداشت این محصول بر مبنای طرح‌های نوشته شده انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال جاری هشت هزار کیلوگرم باریجه و هشت هزار کیلوگرم کتیرا از مراتع این استان جمع آوری شده است، افزود: تمامی محصول جمع آوری شده به خارج استان صادر شده است.

صابری بیان کرد:قسمت اعظم گیاه باریجه به استان شیراز و شرکت باریج اسانس صادر شده است.

وی توضیح داد: هر کیلوگرم باریجه از بهره برداران این استان با قیمت حدود ۲۸۰هزار ریال و در خارج استان حدود ۸۷۰ هزار ریال و اگر دارای بسته بندی مناسب باشد با قیمت یک میلیون و ۱۰۰هزار ریال به فروش می‌رسد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه باریجه و کتیرا از جمله گیاهان دارویی هستند که دارای ارزش اقتصادی فراوانی برای این استان است، ادامه داد: تاکنون سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شهرک صنعتی جاجرم به این اداره کل مراجعه کرده است که عدم پیگیری وی سبب شده تا این طرح به نتیجه‌ای نرسد.

وی تصریح کرد:عدم اطلاع کافی سرمایه گذاران در خصوص گیاهان دارویی، و عدم توانایی مالی کارشناسان گیاهان دارویی سبب شده تا واحد فرآوری گیاهان دارویی در این استان راه‌اندازی نشود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین این اداره کل برای بحث فرآوری باریجه به شرکت باریج اسانس نیز پیشنهاد داده است که آن در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه گونه شیرین بیان یکی دیگر از گونه‌های گیاهان دارویی است که به مقدار فراوانی در این استان تولید می‌شود، گفت: بهره‌برداران این گونه گیاهی مردم هستند و این اداره کل فقط مجوز حمل آن را ارائه می‌دهد.

به گفته صابری، طی سال جاری ۱۰تا ‌۱۲ تن شیرین بیان از این استان خارج شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.