×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مروری بر چرخه ی تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی در استان ایلام

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از عرش نیوز، استان ایلام از جمله مناطق کوهستانی است که حدود ۸۷ درصد مساحت این استان از منابع طبیعی شکل گرفته است.

کوه ها و ارتفاعات مختلف در استان ایلام باعث شده این استان محلی مناسب برای رویش انواع گیاهان باشد و در این استان گونه های مختلفی این حیث وجود دارد.

گیاهان دارویی در کشور جایگاه بالایی دست پیدا کرده است و مردم برای درمان به سراغ گیاهان دارویی می روند و از همین رو باعث شده این گیاهان در زندگی امروز جا باز کنند.

گیاهان دارویی به دلیل طبیعی بدون و نبود عوارض و داشتن تاثیرات مثبت در زندگی امروزی مورد توجه قرار گرفته اند.

در استان ایلام از قدیم تاکنون گیاهان دارویی جایگاه ویژه ای نزد مردم برای درمان داشته است و در زمانهای بسیار دور وقتی دارویی وجود نداشت مردم از گیاهان طبیعت برای درمان استفاده می کردند.

این استان خود معدن گونه های گیاهی اعم از خوراکی و دارویی است و این نعمت های خدادادی در این استان به وفور یاقت می شوند.

در حال حاضر بیش از هزار گونه های گیاهی در استان ایلام شناسایی شده که بیش از ۳۰۰ نوع از گیاهان خواص دارویی دارند.

متاسفانه باید گفت با این همه ظرفیت در بخش گیاهان دارویی در استان ایلام، هیچ استفاده کلانی از این بخش برای توسعه و اشتغال در استان نمی شود.

برداشت گیاهان دارویی به صورت متفرقه انجام می شود و بیشتر گیاهان نیز از راه های مختلف به دیگر نقاط کشور فرستاده می شود و در آنجا فرآوری شده و با اسم همان استان در عطاری های ایلام فروخته می شود.

این همان نکته تاسف بار بحث گیاهان دارویی در استان ایلام است که گیاهان استان با بسته بندی و اسم دیگر استانها به خود استان بر می گردند و این جای بسی تاسف است.

نبود صنایع تبدیلی، نبود برنامه ریزی درست، عدم وجود خوشه گیاهان دارویی در استان و..از مهمترین دلایل عدم توجه به ظرفیت گیاهان دارویی در استان است.

وقتی به عطاری های سطح استان ایلام مراجعه می کنیم متوجه می شویم که اکثر گیاهانی که به فور در استان ایلام یافت می شود به اسم دیگر مناطق کشور به فروش می رسند.

در عطاری های استان گیاهان دارویی به اسم ایلام وجود ندارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی تقاضا برای این دسته از محصولات را افزایش داده است و استان ایلام با موقعیت جغرافیایی مناسب و تنوع آب‌ و هوایی بالا یکی از مناطق با ارزش و با پتانسیل زیاد از نقطه نظر کشت گیاهان دارویی است.

محمد بختیاری افزود:  استان ایلام ذخیرگاه های گیاهان دارویی در کشور است ولی متاسفانه کوچکترین استفاده ای از این ظرفیت جهت توسعه استان نمی شود.

وی اظهار داشت: در عطاری های سطح استان ایلام کمتر از گیاهان دارویی به اسم ایلام مشاهده می شود در حالی اکثر گیاهان دارویی موجود در استان برداشت می شود ولی به اسم دیگر مناطق کشور بسته بندی می شود.

وی اظهار داشت: در حالی می توان که با ایجاد صنایع تبدیلی مختلف این گیاهان دارویی در استان فرآوری و بسته بندی کرد و منافع آن به جیب مردم استان برود.

بختیاری افزود: متاسفانه هیچ برنامه مشخصی برای توسعه گیاهان دارویی و اینکه این گیاهان به اشتغال و توسعه استان کمک کنند وجود ندارد.

وی تصریح کرد: رسیدن به برنامه جامع راهبردی تولید و فرآوری گیاهان دارویی در استان نیازمند کار چند وجهی در بخش‌های توسعه زیرساخت‌ها، تحقیقی و پژوهش، تولید، بازرگانی و توریسم است.

این کارشنایس افزود: در استان ایلام گونه های نادر گیاهی همچون گلابی وحشی، سماق، ارغوان، لرگ، زربین، گل مینا و لاله واژگون وجود دارد.

وی افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی باید به گونه ای در استان دنبال شود که کشاورزان ایلامی به کشت این گیاهان ترغیب شوند و برای آنان، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اشتغال جذبه ای داشته باشد.

بیش از ۳۲۴ گونه گیاهی در استان ایلام جنبه اقتصادی دارند

رضا احمدی، مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: استان ایلام از نظر گیاهان دارویی در کشور و غرب کشور یک ذخیرگاه مهم به شمار می رود چراکه از حدود هزار گونه گیاه دارویی در این استان، ۳۲۴ گونه آن کاملا اقتصادی بوده و می توان با استفاده از فرآوری های خاص مورد استفاده قرار داد.

وی بیان داشت: اهداف کلان و مهم منابع طبیعی استان ایلام توسعه و احیای گیاهان استان ایلام به خصوص گیاهان دارویی است و ایلام به عنوان یکی از ناحیه های اکولوژیکی در کشور برای توسعه گیاهان دارویی شناخته شده است.

احمدی اظهار داشت: استان ایلام با داشتن منابع طبیعی یکی از مناطق با ارزش کشور در زمینه گیاهان دارویی است و از جمله گیاهان استان می توان کنگر، قارچ، تره کوهی، پنیرک، کله شگ، پاغازه و پیچگ و..جنبه خوراکی و آویشن، هفت تخمه، په گل، گل گاوزبان، تشنه داری، خارشتر، شیرین بیان پیازوکه(تره پیاز)، کنار، تایو، کله شنگ و..اشاره کرد.

احمدی ادامه داد: ارزش اقتصادی ۳۵۰ گونه گیاهان خوراکی، دارویی وصنعتی دراستان ایلام درطول سال بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان است.

ایلام با مساحت دو میلیون هکتار دارای یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون  هکتار عرصه ملی است که ۶۴۲ هزار هکتارجنگل و ۱۴۵ گونه درختی و درختچه ای را دارا است  و این ظرفیت بزرگی در استان در بخش منابع طبیعی است.

این ظرفیت و پتانسیلهای مختلف استان در بخش منابع طبیعی و به خصوص گیاهان دارویی باید به سمت اشتغال در استان پیش برود و این کار نیازمند برنامه ریزی درست و حمایت مسئولان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.