×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه تولید انار اردستان نیازمند سرمایه‌گذاری است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، این میوه از ایران به سایر نقاط دنیا مثل هندوستان، چین ، اسپانیا راه یافته و با توجه به اشاره به میوه انار در سوره مبارکه “انعام” و “الرحمن” ، انار در بین مسلمانان به میوه بهشتی معروف شده و در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) به خوردن انار به منظور پاکی وجود از حسد و دشمنی توصیه شده است.

این میوه سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ب۱، ب۲ و ث بوده و به همین دلیل این میوه دارای خواص درمانی و نیز پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها به شمار می‌رود و رب انار نیز از چاشنی های بسیار لذیذ و ارزشمند است.

از مهم‌ترین مراکز تولید انار در ایران می‌توان به استان‌های یزد، فارس، اصفهان و شهرستان ساوه اشاره کرد و شهرستان اردستان ز دست کشت میوه انار دارای سابقه نسبتاً طولانی است.

افزایش قابل توجه سطح زیر کشت انار در اردستان

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سطح زیر کشت انار در اردستان علاوه بر باغات قدیم به طرحهای کشاورزی گسترش یافته و در اردستان، زواره، مهاباد و مناطق گرمسیر و حتی برخی نقاط سردسیر شهرستان نیز انار کشت می‌شود.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان در این زمینه اظهار کرد: اردستان با سطحی معادل ۲۵۵۰ هکتار باغات انار و با تولیدی نزدیک به ۳۰۰۰۰ تن از نظر سطح و تولید از نظر محصول انار، در مقام دوم استان جای دارد.

تنوع ارقام مختلف انار در اردستان

عباس بدیعی افزود: اگر چه در چند سال اخیر برخی از کولتیوارهای انار نظیر رباب شیراز، ملس ساوه، شیشه کپ خراسان، نادری بادرود، ملس یزد به عنوان ارقام مطلوب برای تکثیر و توزیع توصیه شده و در سطح شهرستان نیز کشت شده اما آنچه درباره انار این شهرستان، برجسته به نظر می‌رسد تنوع ارقام مختلف در سطح باغات است.

وی تصریح کرد: هر چند مدتی است که استفاده از انواع مرغوب صادراتی سایر نقاط انار خیز مورد استقبال باغداران این شهرستان قرار گرفته اما کیفیت ارقام انار اردستان نباید از نظر دور بماند و امروزه بررسی‌ها نشان داده که ارقام و نژادهای گیاهی که بنا به دلایلی مورد غفلت قرار گرفته‌اند، دچار انقراض نسل شده‌اند.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان اردستان اظهار کرد: در مجموع باغات اردستان کلکسیونی از ارقام بازار سپند محلی و صادراتی را در برمی‌گیرد و از نظر گیاه‌شناسی انار درختچه با نام علمی punica granatum از خانواده punicaceae است و این گیاه جزء گیاهان مناطق نیمه گرمسیری به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: نیاز سرمایی این گیاه ۴۰۰-۲۵۰ ساعت دمای بین صفر تا ۷  درجه  سانتیگراد بوده و در دمای ۷ درجه سانتیگراد خسارت در نهال‌ها مشهود است و همچنین در سرمای ۱۵ درجه سانتیگراد خسارت سرمازدگی کلی به اندام‌های هوایی و به خصوص شاخساره‌ها وارد می‌شود؛ همچنین و این گیاه تا حدود زیادی به خشکی و شوری مقاوم می باشد که رایج‌ترین و ساده ترین روش تکثیر آن ازدیاد از طریق قلمه خشبی است.

جای سرمایه‌گذاری در کشت انار اردستان خالی است

بدیعی  افزود: اگرچه در سال‌های اخیر گام‌های مثبتی درباره باغات انار شهرستان نظیر برنامه‌های اصلاح و احیا، نحوه تغذیه و توسعه باغات به روش‌های نوین همراه با آبیاری تحت فشار صورت گرفته ولی به نظر می‌رسد که این شهرستان از نظر ظرفیت‌های موجود هنوز جای سرمایه گذاری و تحقیق در این زمینه را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان درباره ظرفیت‌های شهرستان اردستان اظهار کرد: واقع شدن این شهرستان بر سر راه ترانزیت بندرعباس، تهران که خود معبری جهت انتقال انار از شهرستان‌های تولید کننده این محصول به مراکز و صنایع تبدیلی پایتخت و یا انتقال آن به پایانه‌های بازرگانی در جنوب کشور برای صادرات محصول انار است.

علی اکبر صالح افزود: همچنین همجواری و نزدیکی این شهرستان به شهرهای مهم تولید کننده انار در استان نظیر کاشان، آران و بیدگل، بادرود و شهرضا مواردی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران رابه شهرستان اردستان جذب کند.

میزان انار تولیدی در اردستان از ۳۶ هزار تن فراتر رفت

وی با اشاره به میزان تولید انار در سطح شهرستان بیان کرد: در سال‌های مطلوب و بدون حوادث طبیعی گذشته میزان تولید این شهرستان تا مرز ۳۶۰۰۰ تن رفت؛ از سوی دیگر ارگانیک بودن این محصول، یک مسئله قابل توجه است، به نحوی که در تولید محصول انار هیچ گونه حشره کش‌، علف‌کش استفاده نمی‌شود،

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان اظهار کرد: مصرف حداقل کود شیمیایی و حداکثر کود دامی در سطح باغات را از دیگر مواردی است که می‌تواند زمینه جذب سرمایه گذاران را در این بخش فراهم کند.

وی با با اشاره به اهمیت ارتقای کمی وکیفی و بهره‌وری بیشتر از منابع تولید در سطح شهرستان بیان کرد: برای ارتقای سطح کمی و کیفی انار در شهرستان احداث یک واحد صنایع تبدیلی شامل تولید کنسانتره و فرآوری آب میوه انار با حضور بخش خصوصی مورد نیاز است که در سال‌های گذشته تعدادی از متقاضیان برای تولید یک واحد کنسانتره مواردی را پیگیری کرده‌اند.

صالح افزود: بنابراین با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه، این اقدام ناتمام باقی مانده و پرداخت تسهیلات مکفی با بهره کم گام موثری در این راستا به شمار می‌رود.

وی ایجاد یک واحد کنسانتره و فرآوری را باعث دلگرمی باغداران و افزایش روند رسیدگی و توسعه باغات و باطبع افزایش و تثبیت اشتغال در سطح شهرستان دانست و افزود: ایجاد یک مرکز خرید و جمع آوری و تفکیک و بسته بندی محصول برای مصارف داخلی و صادرات با نام و نشان انار اردستان ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان خاطرنشان کرد: پیگیری درباره مسائل مربوط به بیمه محصول انار باغداران شامل برآورد دقیق و پرداخت به موقع خسارات از طریق صندوق بیمه کشاورزان که این موضوع باعث افزایش روحیه کشاورزان در زمینه تولید در مواجه با حوادث غیر طبیعی می‌شود.

ضرورت عزم جدی برای استفاده از ظرفیت‌های خفته

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های محلی یا استانی و یا حتی در سطح ملی درباره محصول انار شهرستان باعث آشنایی بیشترهموطنان با انار این منطقه شده و این مسئله باعث جذب توجه سرمایه گذار بخش خصوصی می‌شود بنابراین استفاده از این ظرفیت خفته در حاشیه کویر عزمی همگانی می‌طلبد.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور، استفاده از این ظرفیت‌ها در شهرستان اردستان، یکی از نکات مهم مد نظر مسئولان بوده و همه باید در این زمینه، گام‌های اساسی بردارند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.