×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

محسن پویان درخصوص زعفران، گفت: کاشت زعفران در ایران قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه ‌بوده و پیاز دارد و به علت این که درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌است.

وی با بیان اینکه ریشه این گیاه دارای خاصیت درمانی فراوانی است، افزود: زعفران برای جلوگیری ازحالت خواب آلودگی، ورم گوش، جلا دادن دید چشم و به عنوان آرام بخش، ضد اسپاسم، اشتها آور و مقوی معده ودر پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون، استفاده می‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان جنوبی بیان کرد: ازاین گیاه مفید باید در طول روز برای هرنفربه میزان یک تا دو گرم، به صورت دم کرده استفاده شود.

پویان با اشاره به اینکه گلبرگ های زعفران در درمان برخی بیماری ها بسیار موثر هستند، اظهار کرد: گلبرگ های این گیاه به علت وجود آنتی اکسیدان های موجود در خود، دارای خاصیتی ضد سرطانی است و در موارد غذایی برای رنگ غذا از آن نیز بسیاراستفاده می شود.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه زعفران برای سلامتی انسان مضر است، عنوان کرد: مصرف بیش از اندازه این گیاه باعث بروز سردرد وسقط جنین درزنان باردار می شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان جنوبی افزود: زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در غذاها، صنایع شرینی‌سازی، داروسازی و صنایع دیگر به مصرف می‌رسد.

پویان با اشاره به مهم‌ترین ترکیبات موجود در زعفران، اظهارکرد: ترکیبات زرد رنگ و محلول در آب که از مشتقات کروستین به شمار می روند ترکیبات تلخ آن پیکروکروسین و ترکیب معطر آن سافرانال است.

وی درخصوص خاصیت ضد افسردگی گیاه زعفران، عنوان کرد: بر اساس تحقیقات امروزی، نتیجه گرفته شده که زعفران دارای خواص ضد افسردگی است وهم چنین بر اساس تب سنتی به زعفران خواص فرح بخشی و خنده آوری نیز نسبت داده شده است.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: گیاه زعفران دارای خواص ضدافسردگی است و این گیاه با میزان مصرف ۳۰ میلی گرم در روز اثرات ضدافسردگی قابل توجهی در بیماران افسرده سرپایی با شدت ضعیف تا متوسط دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.