×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات سالانه یک هزار تن گیاه دارویی فرآوری نشده از ایران

محمود خدادوست ظهر امروز در سومین همایش ملی گیاهان دارویی ایران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی و گیاهان دارویی در کنار طب نوین موثر است، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی از ۳۰ سال قبل استفاده از طب سنتی را مورد توجه قرار داده است اما وضعیتی که امروز در کشورهای پیشرو در این زمینه مانند کشور چین وجود دارد نشان می‌دهد این کشورها از سال‌های پیش قوانینی در این زمینه تصویب رده و به این طب رایج پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه چین یکی از کشورهای است که در این زمینه به خوبی به مردم خدمات می‌دهد، افزود: بسیاری از کشورها هنوز نتوانسته‌اند در این زمینه خدمات خوبی به مردم ارائه دهند.

این مسئول طب سنتی را استفاده از دانش و ظرفیت‌های بومی برای درمان بیماری‌ها بیان کرد و یادآور شد: عدم رضایت از طب نوین به ویژه در بیماری‌های مزمن سازمان بهداشت جهانی را به سوی این درمان سوق داده است.

*تاکید سازمان بهداشت جهانی به توسعه طب سنتی

خدادوست با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی از همه کشورها خواست تا پایان سال ۲۰۰۷ طب سنتی را در نظام سلامت خود بگنجانند، تصریح کرد: طب سنتی در ایران از سال ۸۶ در زمره معاونت‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰درصد جمعیت دنیا از داروهای گیاهی و سنتی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: در ایران مصرف گیاهان دارویی سابقه طولانی دارد اما سازمان بهداشت جهانی نیز بررسی بر روی گیاهان دارویی را در نظام سلامت کشورها مورد تاکید قرار داده است.

معاون وزیر بهداشت در امور طب سنتی با اعلام اینکه چشم‌انداز خوبی برای گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در کشور ترسیم شده است اما در این زمینه از دنیا بسیار عقب‌تر هستیم، تصریح کرد: میزان استفاده از طب سنتی و مکمل در دنیا بسیار زیاد است اما در ایران یکی دو مطالعه مقطعی قابل تامل در این زمینه در ایران رخ داده و ادامه پیدا نکرده است.

*۷۰درصد مردم دنیا از داروی گیاهی استفاده می‌کنند

خدادوست با اشاره به اینکه طرح ملی استفاده از داروهای گیاهی در کشور طراحی شده است که امیدواریم در یکی دو سال آینده به نتیجه نهایی برسد، افزود: بیشتر کشورهای جهان بیش از ۷۰ درصد مردمان‌شان از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد ظرفیتی عظیم در گیاهان دارویی وجود دارد که باید شناسانده شود.

*۵۴درصد داروهای دنیا منشا گیاهی دارند

وی با بیان اینکه برخی تبلیغات‌های گسترده در زمینه استفاده از طب سنتی در کشور وجود دارد که خطرناک است، گفت: این تبلیغات پس از تشکیل معاونت طب سنتی بیشتر شده است که باید نظارت و دقت بیشتری در استفاده از آن صورت گیرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه ۵۴ درصد داروهای استفاده شده در جهان منشا گیاهی دارد، اذعان کرد: تنوع گیاهان دارویی در ایران و اقلیم مناسب این کشور نشان می‌دهد که باید جایگاه خود را در بازارهای دنیا پیدا کنیم.

*صادرات سالانه یک‌هزار تن گیاه دارویی فرآوری نشده از ایران

خدادوست با بیان اینکه بیشتر داروهای گیاهی ایران در عطاری‌ها یافت می‌شود،بهداشتی نیستند، یادآور شد: ممکن است این داروها اثربخشی لازم را نیز نداشته باشند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اشکالات عمده در زمینه گیاهان دارویی در ایران است که این گیاهان به صورت مستقیم از طبیعت گردآوری می‌شود و به دلیل اینکه قابلیت جذب ندارند به صورت عمده به خارج از کشور صادر می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت در طب سنتی تصریح کرد: سالانه یک‌هزار تن گیاه دارویی از ایران صادر می‌شود در حالی که در افق ۱۴۰۴ باید در تامین ارزش افزوده اقتصادی و صادراتی گیاهان دارویی باید به رتبه یک منطقه دست یابیم.

*دنیا از ظرفیت طب سنتی ایران استفاده می‌کند

خدادوست با بیان اینکه در گذشته اسپانیا رقیب ایران در گیاهی مانند زعفران بود، گفت: امروز کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان در این زمینه به رقیب ایران تبدیل شده‌اند و این نشان می‌دهد که باید با توسعه دامنه کشت گیاهان دارویی، فرآوری و یافتن بازارهای فروش به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.