×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دکتر عیسی خمری اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی در منطقه سیستان مورد تحقیق قرار گرفته‌اند که از این تعداد، ۱۰۰ گونه گیاهی با شرایط آب‌وهوایی منطقه سیستان سازگاری داشته‌اند.وی افزود: گیاهان دارویی که در این منطقه کشت می‌شوند، اغلب ارزش اقتصادی خوبی برای مردم منطقه داشته بگونه‌ای که اگر مردم به کشت این گیاهان مشغول شوند شاهد درآمدزایی بسیار خوبی خواهند بود.

رئیس پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل بیان داشت: برای انجام تحقیقات بیشتر و علمی‌تر، از ترم مهر ماه امسال دو نفر هئیت علمی در زمینه گیاهان دارویی جذب کردیم.

خمری اضافه کرد: همچنین در این راستا طی فراخوانی در سطح دانشگاه اعلام کردیم که از پایان‌نامه‌های مقطع فوق‌لیسانس و دکتری که در زمینه گیاهان دارویی باشند، حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی در کنار ارزش دارویی ارزش اقتصادی خوبی دارند که سنا و نعناع فلفلی از جمله این گیاهان است.

رئیس پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل افزود: گیاه خارمریم ارزش دارویی بسیار زیادی دارد که برای بسیاری از مسمویت‌های کبدی موثر بوده و داروهای زیادی از آن در بازار وجود دارد.

وی گفت: گیاهان دارویی که در منطقه سیستان می‌روید در جاهای دیگر کشور هم کشت می‌شود اما ماده موثره آنها در این منطقه بیشتر است.

خمری با بیان اینکه برای پرورش گیاهان دارویی که از نظر اقتصادی بصرفه هستند، برای مردم فراخوان عمومی اعلام کرده‌ایم، گفت: به دنبال این فراخوان، برای مراجعه کنندگان، کلاس‌های علمی و تئوری در زمینه نحوه پرورش این گونه از گیاهان برگزار شده است.

وی اضافه کرد: هر ساله این کلاس‌های آموزشی و توجیحی برای مردم برگزار می‌شود تا آنها به کشت گیاهان دارویی راغب شوند.

رئیس پژوهشکده کشاورزی دانشگاه زابل تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی با توجه به محدودیت آبی که منطقه سیستان وجود دارد، یک اولویت است.

وی بیان کرد: کشت این گیاهان نیاز به آبیاری فراوان نداشته و با میزان کم آب هم به راحتی کشت می‌شود، اما از آنجائیکه مردم آب تضمین شده ندارد نمی‌توانند در حال حاضر مزارع خود را کشت این گیاهان اختصاص دهند.

خمری تسریع در اجرای عملیات انتقال آب به وسیله لوله به مزارع کشاورزی مردم را برای تشویق مردم به کشت این گونه‌های گیاهی موثر دانست و گفت: قطعا با اجرایی شدن این طرح، بسیاری از کشاورزان منطقه به کشت گونه‌ها گیاهی روی می‌آورند زیرا که هم میزان اشتغالزایی بالایی داشته و هم از نظر اقتصادی برای مردم منبع درآمد خوبی به شمار می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.