×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ساماندهی تولید و فرآوری گیاهان دارویی استان سمنان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، خدابخش عرب در نشستی با خبرنگاران در محل اداره جهاد کشاورزی شهرستان دامغان دستیابی به الگوی ساختاری مؤثر و کاربردی برای ساماندهی فرآیند تولید، فرآوری و بازاریابی و بازار رسانی گیاهان دارویی را از جمله اهداف این سازمان ذکر کرد و گفت: در این راستا طرح ساماندهی تولید و فرآوری گیاهان دارویی با مشارکت مراکز تحقیقاتی برای اولین بار در استان سمنان اجرا شد.

وی به دیگر موارد اهداف اجرای این طرح اشاره داشت و افزود: جلب مشارکت تولید کنندگان، دستگاه های ذیربط اجرایی و نظارتی، صنف و تشکلهای تخصصی، اتحادیه های روستایی و عشایری در برنامه ریزی، اجرا و نظارت، تلاش برای تحقق فرآیند خرید نقدی و مستقیم از تولید کنندگان توسط واحدهای فرآوری با قیمت مناسب (تأمین منفعت تولید کنندگان)، تلاش برای ایجاد شبکه فرآیند تولید، فرآوری و عرضه (در قالب بسته بندی مناسب و برند مخصوص)،از اهداف دیگر این طرح است.

وی، ایجاد هماهنگی با دستگاه های ذیربط اجرایی، فنی و نظارتی، تشکلهای تخصصی، اتحادیه ها برای صدور مجوزهای لازم و بهره برداری بهینه از تمام عرصه های دارای قابلیت را از دیگر اهداف اجرای طرح ساماندهی تولید و فرآوری گیاهان دارویی ذکر کرد و افزود: تلاش جدی برای ایجاد تناسب بین کیفیت و قیمت محصولات در زمان خرید و عرضه مستقیم در راستای تأمین حقوق تولید کننده و مصرف کننده، برنامه ریزی برای صادرات تولید محصولات فرآوری شده مازاد دارای قابلیت، ایجاد فرصت های شغلی جدید، تقویت تشکلهای موجود و بهره برداری علمی و منطقی از پتانسیل عرصه های مرتعی از دیگر موارد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برای اجرای هر چه بهتر این طرح ستاد استانی و شهرستان با تشکیل و راه اندازی دبیرخانه تشکیل شد، خاطرنشان ساخت: این ستاد و دبیرخانه در مرکز استان با ۱۶ عضو و در شهرستان ها با ۱۷ عضو به مسئولیت رئیس سازمان جهاد کشاورزی در استان و در شهرستان ها برعهده مدیران جهادکشاورزی خواهد بود.

عرب یادآور شد: ۱۲ ماده قانونی برای اجرای طرح ساماندهی تولید و فرآوری گیاهان دارویی در استان سمنان در نظر گرفته شد که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می شود.

وی اظهار داشت: در ماده ۸ اجرای این طرح که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می شود آورده شد که افراد می توانند درخواست های مرتبط با برداشت گیاهان دارویی (بهره برداری از عرصه های مرتعی) را به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مربوطه ارائه و پس از تکمیل پرونده در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و تصویب در ستاد اجرایی شهرستان برای صدور پروانه تأسیس به سازمان مهندسی کشاورزی، امور دام و منابع طبیعی و آبخیزداری ارسال کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: برگزاری جلسات هر ماه یک بار به عهده ستاد استانی و شهرستانی ساماندهی تولید و فرآوری گیاهان دارویی در استان خواهد بود که روند امور و چگونگی اجرای طرح را پیگیری می کنند.

با توجه به مستعد بودن استان سمنان برای رویش گیاهان دارویی بالغ بر ۸۵۰ گونه از این نوع گیاه در این استان رشد و نمو می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.