×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

ادویه دارچین عطاری گیاهان داروییبه گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، مسعود محبی درباره مشکلاتی که در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در زمینه گیاهان دارویی وجود دارد این است که بیشتر گیاهان دارویی از کشور خارج می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود: برخی از گیاهان دارویی مانند گلنار که بومی کشور ایران است باید از کشورهای دیگر مانند پاکستان خریداری شود. گیاه ایرانی را به کشورهای دیگر می‌فروشند و خود عطاران باید از کشورهای دیگر این گیاهان را وارد کنند که خودش از دلایل گرانی دارو محسوب می‌شود.

محبی بیان داشت: اکثر به صورت غیر مجاز از کشور خارج می‌شود و تاکنون اتاق بازرگانی قیمت صادرات گیاهان دارویی را اعلام نکرده است و طبق آمارهای موجود گل ختمی، پنیرک، گل گاوزبان به کشورهایی مانند عراق صادر می‌شود و عراق خواهان گیاهان دارویی ایران است.

وی افزود: گیاهانی مانند مازو، زعفران و گل گاو زبان به کشورهایی مانند پاکستان صادر می‌شود و  یک سری از گیاهان به کشور ترکیه صادر شده و آنجا فراوری می‌شود و به کشور‌های اروپایی صادر می‌کنند.

بیشتر مصرف گیاهان دارویی ایران مربوط به کشورهای همسایه است

این کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: عملاً بیشتر مصرف گیاهان دارویی ایران مربوط به کشورهای همسایه است و تازه چند سالی است که شرکت‌های گیاهان دارویی تاسیس شده اند و گیاهان دارویی را در کشور فراوری می‌کنند.

محبی با بیان اینکه که نبود فرهنگ کاشت گیاهان دارویی موجب بروز مشکل می‌شود، بیان داشت: فرهنگ کاشت گیاهان دارویی در کشور جا نیافتاده و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد گیاهان دارویی از طبیعت جمع آوری می‌شود که مشکلات زیادی را ایجاد می کند؛ اگر یک هکتار گل بابونه برداشت شود، مطمئناً سال دیگر کمتر از این مرتع گل بابونه برداشت خواهد شد، چرا که هر سال برای درآمد بالا بسیاری از افراد سودجو برداشت غیر اصولی از گیاهان دارویی کرده و به مراتع طبیعی آسیب وارد می‌کنند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از استان‌ها مانند استان کرمان سازمان محیط زیست بخشنامه کرده که اگر برداشت غیر قانونی از گیاهان دارویی مانند کتیرا یا آویشن داشته باشند، در صورت دریافت بارنامه، جریمه می‌شوند.

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرهنگ کاشت گیاهان دارویی در کشور ایجاد نشود، قیمت گیاهان دارویی بی رویه افزایش پیدا می‌کند چرا که مرجع قیمت گذاری مشخصی برای گیاهان دارویی وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.