×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
منطقه‌ی بوقاطی همدان محل رویش گیاهان خانواده‌ی نعناعیان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، «مهدی ریاحی‌خرم» افزود: منطقه‌ی کوهستانی بوقاطی با ارتفاع حداکثر ۲۸۰۰ متر از سطح دریا، در شمال استان همدان یعنی در شمال غربی شهرستان رزن قرار دارد و این منطقه یکی از ارزشمندترین مراتع ایران با پوشش گیاهی متنوع است.

وی ادامه داد: ضروریست تا با شناسایی و معرفی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، اهمیت این منطقه از نظر تامین علوفه، تامین گیاهان دارویی و نیز حفاظت آب و خاک، مطالعه و شناسایی شود.

ریاحی‌خرم ادامه داد: منطقه‌ی کوهستانی بوقاطی دارای پستی و بلندی‌های فراوان، آب و هوای معتدل و پوشیده از انواع گیاهان دارویی شناخته شده در منطقه‌ی غرب کشور است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های اکولوژیکی محل گفت: منطقه‌ی کوهستانی بوقاطی مستعد رشد و تکثیر گونه‌های مختلف جانوری شامل پستاندارن و پرندگان متعدد است.

عضو هیئت علمی واحد همدان اظهار کرد: گونه‌های گیاهی منطقه‌ی بوقاطی که از بکرترین و متنوع‌ترین مناطق ایران از نظر پوشش گیاهی است، اغلب به عنوان داروی گیاهی طرفداران زیادی دارد و هر سال در ایام بهار عده‌ای از افراد محلی و یا افرادی خارج از منطقه و از دیگر استان‌ها به این منطقه سفر کرده و به‌صورت سنتی و با استفاده از ابزارهای ابتدایی از گونه‌های مورد نظر خود برداشت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از گیاهان خانواده‌ی نعناعیان، خاصیت درمانی و دارویی دارد و در ارتفاعات مختلف این منطقه پراکنش دارند.

ریاحی‌خرم یادآور شد: پراکنش چشمه‌های آب شیرین و گوارا در منطقه از یک نظر سبب تمرکز هرچه بیشتر گردشگر و افراد محلی در منطقه کوهستانی بوقاطی شده و متاسفانه حضور برنامه‌ریزی نشده گردشگر در این منطقه فضای ناامنی برای وحوش ایجاد کرده و سبب کوچ و مهاجرت وحوش، از زیستگاه طبیعی خود به دیگر مناطق شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.