×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سهم ناچیز ایران در چرخه مالی گیاهان دارویی در جهان

دکتر محسن بیگدلی

دکتر محسن بیگدلی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، محسن بیگدلی در تشریح تولیدات و آمار صادرات و واردات گیاهان دارویی اظهار داشت: چرخه مالی گیاهان دارویی در جهان بیش از ۵۰ تریلیون دلار است، متأسفانه سهم ایران در این زمینه ناچیز است زیرا اصلاً آماری در کشور در مقوله صادرات گیاهان دارویی نداریم. برخی از کشورها مثل ژاپن اصلاً تولید کننده نیستند و گیاه دارویی ندارند ولی در این زمینه در حال فعالیت هستند و صادرات می‌کنند و فرآوری انجام می‌دهند، در حالی که ژاپن اصلاً گیاه دارویی ندارد ولی خودش به‌عنوان یکی از کشورهای شاخص در این زمینه فعالیت می‌کند، یا مثلأ کشور آلمان، اصلاً گیاه دارویی ندارد ولی در این زمینه بسیار فعال است.

وی با اشاره به سیاست‌های صادرات و واردات در حوزه گیاهان دارویی افزود: متأسفانه اصلاً هیچ آماری در این زمینه وجود ندارد و آماری نداریم، مثلاً یک سال پیش کارشناس مسئول وزارت بازرگانی به جلسه ما آمده بود صحبت‌هایی داشت و یک آماری نیز ارائه کرد که مورد اعتراض همه قرار گرفت زیرا عنوان شد که چنین آماری اصلاً درست نیست چون چند برابر این آمار در حال صادرات است و متعاقب آن نیز واردات داریم.

بیگدلی با اشاره به اینکه چین یکی از تولیدکنندگان عمده این گیاهان دارویی است که کلی توانسته گردش مالی و صادرات داشته باشد، بیان داشت: ما اصلاً هیچ توصیه‌ای درباره اینکه واردات و یا صادرات گیاهان دارویی ممنوع شود نداریم.

منتها یک سیاست‌هایی جهاد کشاورزی و برخی از دستگاه‌ها دارند مبنی بر اینکه چون گیاهان دارویی کشور بیشتر از منابع طبیعی برداشت می‌شود یعنی ۹۰ درصد از منابع طبیعی است، بنابراین به‌خاطر جلوگیری از تخریب منابع طبیعی یک دفعه عنوان می‌کنند گیاه دارویی مثلأ «باریجه» یا «شیرین‌بیان» صادراتش ممنوع شود، چون فشار به منابع طبیعی می‌آید.

معاون آموزشی و پژوهشی جامع گیاهان دارویی با اشاره به اینکه در حال حاضر مثلاً گیاه آویشن در بازار کیلویی بیش از ۲۰ هزار تومان قیمت دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین آن صادر کننده گیاهان دارویی نیز چون ارز زیادی به دست آورده است و باعث تخریب منابع طبیعی شده است به هیچ وجه حق بهره‌برداری نمی‌دهد بلکه به یک تعداد روستایی و کشاورز یک مبلغی می‌دهد و آن محصولات را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.