×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رضایی: تولید گیاهان دارویی متناسب با نیاز کشور نیست

محمدباقر رضایی

محمدباقر رضایی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمد باقر رضایی رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: وضعیت تولید گیاهان دارویی در کشور چندان چشمگیر نیست.

وی گفت: به علت عدم برنامه ریزی مناسب تولید گیاهان دارویی متناسب با نیاز کشور نیست.

رئیس انجمن گیاه دارویی اظهار داشت: در زمینه تولید گیاهان دارویی تاکنون برداشت از طبیعت انجام می شده و تولید به صورت زراعی در گیاهان دارویی نبوده است.

وی تصریح کرد: اگر به تولید ارگانیک و سالم و کشت در سطح انبوه در نقاط مختلف کشور با اکولوژی های مختلف بی توجهی شود در آینده نزدیک ما وارد کننده عصاره های گیاهان دارویی از دیگر کشور ها خواهیم بود.

رضایی عدم برنامه ریزی مناسب و همچنین نبود بازار مناسب را دو عامل موثر در کاهش تولید گیاهان دارویی ذکر کرد و افزود: چون تولید انبوه گیاهان دارویی در کشور نیست برخی از آنها با قیمت ارزان تر به کشور وارد می شود و این موجب متضرر شدن تولید کنندگان و عدم رغبت آنها به تولید در سال بعد و کاهش در تولید می شود.

وی تضمین خرید گیاهان دارویی را عاملی موثر در استقبال تولید کنندگان از تولید عنوان کرد و گفت: اگر مانند دیگر محصولات کشاورزی با مشخص کردن قیمت، رولت گیاهان دارویی را نیز تضمین خرید کند و بسته فراوری آن را فراهم نماید و شرکت های دارویی و بخش خصوصی را وادار به خرید تولیدات داخلی نماید شاهد رونق در بازار گیاهان دارویی خواهیم بود.

رئیس انجمن گیاهان دارویی کشور با اشاره به نبود نهاد نظارتی بر گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: نبود نظارت کامل و جامع بر گیاهان دارویی موجب شده که در عطاری ها هر چیزی به نام گیاهان دارویی به فروش برسد لذا وزارت بازرگانی و بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی می تواند از این امر جلوگیری کنند.

وی در پایان افزود: حضور فارغ التحصیلان در بازار تولید گیاهان دارویی و حمایت از گیاهان دارویی از تولید بذر تا انتهای صادرات از بحران در این عرصه در سالهای آتی جلوگیری می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.