×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال ارتقای سطح پژوهش و فناوری در زمینه داروسازی و گیاهان دارویی و استاندارد سازی در جهت تولید، برداشت و فرآوری محصولات گیاهان دارویی در این واحد دانشگاهی هستیم.

وی با اشاره به اینکه پنجم شهریور ماه به پاس زحمات فراوان رازی در علم داروسازی، روز بزرگداشت زکریای رازی و روز داروسازی نامگذاری شده است بیان داشت: این دانشمند بزرگ نه تنها در کارهای مربوط به گیاهان دارویی مطالعات عمیق داشته، بلکه نخستین دانشمندی است که تمام فعالیتهای فارماکولوژی و همه واژه هایی که تا آن زمان چه از دانشمندان غرب و چه اندیشمندان شرقی باقی مانده بود را مورد مطالعه و بحث قرار داده است .

لاریجانی با بیان اینکه رازی دایره المعارفی در درمان شناسی به نام کتاب “الحاوی فی طب” و کتاب خلاصه پزشکی، به نام “المنصوری” و کتاب دیگری به نام “منافع لاغذیه ی و دفع مضارها” را نوشته است تصریح کرد: محمد بن زکریایی رازی حدود ۶۳۰ گیاه را که مصرف پزشکی و دارویی دارند در کتاب خود با نام “الحاوی فی طب” ذکر کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به یافته های ابن سینا دانشمند و پزشک نامدار ایرانی بیان داشت: بوعلی سینا در جلد دوم کتاب قانون فی الطب بیش از ۸۰۰ نمونه گیاه طبی و غذایی را نام می برد که از آن میان، ۵۴۱ گیاه و مشتقات آنها دارای توصیف کاربردی و صفات ریخت شناختی هستند.

این مسوول با بیان اینکه کشور ایران با برخورداری از ۱۱ نوع آب و هوا و ۸ هزار گونه گیاهی از پتانسیل بسیار ویژه ای در زمینه گیاهان دارویی برخوردار است تصریح کرد: متاسفانه سهم صادرات گیاهان دارویی در ایران بسیار ناچیز است زیرا که ما هیچ گاه در زمینه فرآورده های گیاهان دارویی به طور جدی وارد عمل نشده ایم.

لاریجانی گفت: درحالی که براساس سند چشم انداز۲۰ساله، ایران باید رتبه دوازدهم را در زمینه گیاهان دارویی کسب کند، اما تنها توانسته ایم ۲۲۰ قلم داروی گیاهی تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی در بهبود اقتصاد کشور ارزش زیادی دارند اظهار داشت: کشوری مانند آلمان که حجم گیاهان دارویی آن یک پنجم کشور ماست، توانسته است حدود ۱۰هزار فرآورده دارویی گیاهی تولید و صادر کند.

لاریجانی با بیان اینکه آب و هوای خاص کشورمان موجب شده است که ایران به یکی از مستعدترین مناطق جهان برای تولید و کشت ۹۰ درصد گیاهان دارویی تبدیل شود تصریح کرد: در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره برداری صحیح می توان ضمن ایجاد اشتغال، زمینه افزایش صادرات غیرنفتی را در این بخش بیشتر از گذشته فراهم کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی با اعلام اینکه این واحد از اساتید مجرب، دانشجویان زبده و امکانات تحقیقاتی مناسب برخوردار است تصریح کرد: با تمام توان در جهت ارتقای سطح پژوهش و فناوری در زمینه داروسازی و گیاهان دارویی و استاندارد سازی در جهت تولید، برداشت و فرآوری محصولات گیاهان دارویی در شرف تأسیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی هستیم.

وی ادامه داد: برای از بین بردن موانع موجود در فرآوری و تولید گیاهان دارویی و ارتقای بهداشت و درمان جامعه از طریق گیاهان دارویی تلاش میکنیم.

لاریجانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: طب سنتی و گیاهان دارویی از جمله کارهایی است که می تواند باب جدیدی در مسائل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید.

وی ادامه داد: در جهت تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ و تحقق اقتصاد مقاومتی و در راستای تکمیل چرخه ایده به محصول و تبدیل علم به ثروت، این واحد دانشگاهی موفق به اخذ مجوز مرکز رشد با محوریت داروسازی و گیاهان دارویی شده است تا با استقرار واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان با این تخصص گام بلندی در جهت کاربردی کردن پژوهش ها و حل مشکلات جامعه بردارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.