×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پذیرش دانشجوی Ph.D داروسازی سنتی از مهر ماه در دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز

دکتر فروغ نامجویان با بیان این‌که طب سنتی هنوز به‌صورت آکادمیک به خوزستان وارد نشده‌است، اظهار کرد: افتتاح این دانشکده نخستین گام عملی برای نظام‌مند شدن و آکادمیک‌شدن طب سنتی در استان است.

  وی با اشاره به ضرورت ورود طب سنتی به عرصه درمان و سلامت کشور با توجه به دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات مقام معظم رهبری تصریح کرد: پیگیری جدی بزرگان طب سنتی ایران در حوزه‌های آموزش و پژوهش و دیگر دیدگاه‌ها و شرایط موجود ر کشور، در نهایت طب سنتی را از سال ۸۷ به دانشگاه‌های کشور وارد کرد.

  سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: با توجه به علاقه‌مندی و زمینه‌های موجود در هر استان، دانشکده طب سنتی در دیگر استان‌های کشور مصوب و رشته‌های مرتبط راه‌اندازی شد و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز هم با پذیرش ۲ دانشجوی PhD در گروه داروسازی سنتی از مهرماه افتتاح می‌شود.

  نامجویان با بیان این‌که دانشکده طب سنتی در سه بخش طب سنتی، داروسازی سنتی و تاریخ علوم‌پزشکی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: گروه داروسازی سنتی از مهرماه آغاز به کار می‌کند؛ همچنین آبان‌ماه آزمون طب سنتی برگزار و پذیرفته‌شدگان این رشته از بهمن‌ماه وارد دانشکده خواهند شد. گروه تاریخ علوم‌پزشکی هم در سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

  وی با تصریح بر این‌که فضای فیزیکی دانشکده کاملاً تفکیک شده‌است، افزود: تا کنون هشت دانشکده طب سنتی در کشور راه‌اندازی شده‌است و دانشکده اهواز می‌تواند نهمین دانشکده طب سنتی کشور باشد.

  سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز با مروری بر تاریخچه طب سنتی در آموزش پزشکی کشور خاطرنشان کرد: بیش از صد سال است که طب سنتی از آموزش رسمی کشور جدا شده و همین امر زمینه یک خلاء بزرگ برای عدم رشد آکادمیک لازم طب سنتی ایرانی- اسلامی را ایجاد کرده‌است؛ به‌گونه‌ای که در خلاء نبود علم کافی دراین زمینه، ۲ دیدگاه افراطی و تفریطی در جامعه شکل گرفته‌است.

  نامجویان دیدگاه تفریطی در جامعه را عدم باورپذیری طب سنتی از سوی بسیاری از پزشکان کشور به علت جدا شدن آن از آموزش‌های رسمی عنوان کرد و افزود: دیدگاه افراطی هم در افرادی دیده می‌شود که به طور عمده با دلایل سودجویی، از طب سنتی انتظار معجزه سریع دارند. این دیدگاه و ایجاد توقع کاذب در درمان، در درازمدت منجر به آسیب رساندن به طب سنتی می‌شود.

  وی با تأکید بر این‌که ورود طب سنتی به حوزه آموزش‌های آکادمیک با رویکرد ایجاد یک دید واقعی بین ۲ دیدگاه افراطی و تفریطی در جامعه انجام شد، اظهار داشت: گنجینه بزرگی از تجارب گذشتگان در حوزه طب سنتی در کشور وجود دارد؛ بیش از ۵۰۰ دانشمند و پزشک نامدار ایرانی و حدود ۱۰ هزار عنوان کتاب در زمینه طب سنتی ایرانی- اسلامی، گنجینه اطلاعاتی غنی را تشکیل داده‌است اما طب سنتی هنوز نتوانسته وارد دانشگاه شود و به دلیل علمی و آکادمیک‌نشدن آن، از سوی افرادی که می‌خواهند به صورت علمی در حوزه آموزش و پژوهش وارد شوند، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

 سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: در واقع کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که مردم نسبت به توانایی‌های واقعی طب سنتی، انتظار واقعی داشته باشند و تنها از کسانی که دارای مجوز رسمی از وزات‌خانه هستند، طب سنتی را بخواهند زیرا هر کسی که مدعی انجام طب سنتی است، نمی‌تواند در زمینه درمان کاری انجام دهد و نه تنها نمی‌تواند درمان را به مردم بدهد، در بسیاری موارد ممکن است باعث آسیب به سلامتی مردم شود.

  نامجویان همچنین با رد ادعای افرادی که کارکردن در زمینه حجامت یا زالو درمانی را معادل طب سنتی می‌دانند، گفت: بعضی افراد مدعی هستند طب سنتی کار می‌کنند در حالی‌که به‌طور عمده حجامت یا زالو درمانی انجام می‌دهند که طب سنتی نیست؛ در واقع حجامت تنها بخشی از طب سنتی است و این همان دیدگاه افراطی است؛ بنابراین باید آموزش‌های رسمی در حوزه طب سنتی توسعه و تعداد پزشکان متبحر در طب سنتی افزایش یابد.

  وی با بیان این‌که طب سنتی، حجامت و یا تنها گیاه‌درمانی نیست، تصریح کرد: طب سنتی مجموعه‌ای از روش‌ها برای زندگی است که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آن بر اصول پیشگیری (اصول حفظ‌الصحه:حفظ تندرستی) بنا نهاده شده‌است؛ در واقع در طب سنتی اگر این اصول به‌درستی رعایت شود، بیماری به هیچ‌وجه اتفاق نمی‌افتد. از سوی دیگر در صورت وقوع بیماری، طب سنتی درمان را ابتدا با استفاده از غذا (تدبیر بالأغذیه)، سپس با دارو و در مراحل نهایی با اعمال یداوی (حجامت، فسط و …) ارائه می‌کند.

  سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که درمان واقعی بر اساس طب سنتی مستلزم صرف یک زمان معاینه طولانی درباره تمام جزئیات تاریخچه نحوه زیستن فرد است، افزود: حجم و زمان سرو غذا، ساعات خواب و بیداری، تمام حرکات و نحوه حرکت فرد، محل زندگی و … از مواردی است که باید گام به گام در طب سنتی مورد بررسی قرار گرفته و برای تمام آن‌ها تدبیر شود؛ در واقع اگر بسیاری از این موارد رعایت شود، بیماری ایجاد نخواهد شد و اگر بیماری ایجاد شود، تا زمانی که علت بیماری در تغییرات غیرتعادلی سبک زندگی فرد رفع نشود، نمی‌توان سلامت وی را بازگرداند؛ به عبارتی با یک نوع درمان یا داروی خاص نمی‌توان سلامتی را برگرداند.

  نامجویان ادامه‌داد: در طب سنتی روی سبک زندگی Life Style تمرکز و بیش از هر چیز به سبک زندگی پرداخته می‌شود. زیرا در تعریف، پزشکی به عنوان پیشه‌ای که تندرستی انسان را حفظ می‌کند و در صورت از دست رفتن سلامتی، آن را برمی‌گرداند، مطرح و وظیفه پزشک، حفظ تندرستی انسان عنوان می‌شود. پزشکی جدید به قسمت نخست کمتر توجه می‌کند اما افرادی که طب سنتی کار می‌کنند باید برای نتیجه گرفتن، تمام موارد را گام به گام به‌درستی انجام دهند.

 وی همچنین از برنامه‌ دانشکده برای برگزاری دوره آموزشی فشرده طب سنتی ویژه پزشکان استان برای اخذ مجوز طبابت سنتی خبر داد و افزود: این دوره شامل ۳۰۰ ساعت آموزش است و پزشکان استان می‌توانند با گذراندن دوره و شرکت در آزمون در صورت قبولی، مجوز رسمی طبابت سنتی از وزارت بهداشت دریافت کنند. این دوره از مهرماه توسط دانشکده طب سنتی و با بهره‌گیری از مدرسان انجمن علمی طب سنتی کشور از وزارتخانه برگزار و ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی دانشکده به نشانی http://tim.ajums.ac.ir انجام می‌شود.

  سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به قدمت طب سنتی ایران از گذشته‌های دور، علت نامگذاری آن تحت‌عنوان طب سنتی ایرانی- اسلامی را پررنگ‌تر و با منزلت‌تر شدن طب سنتی ایران با ظهور اسلام بیان کرد و اظهار داشت: در واقع طب سنتی تدبیر و اصول زندگی کردن است و یکی از ارزشمندترین نقاط قوت آن، تطابق بسیار با آموزه‌های دینی است به‌گونه‌ای که بسیاری از کارهایی که در طب سنتی انجام می‌شود، با احادیث ائمه تأیید شده‌است.

  نامجویان درباره حوزه‌های تأثیر طب سنتی در درمان و ارتباط بیماری‌ها با سبک زندگی از منظر طب سنتی خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی اگر سبک زندگی به‌درستی رعایت شود، احتمال بروز بیماری به حداقل می‌رسد؛ شاید گفته شود امروزه ورود برخی ویرووس‌ها از محیط‌های آزمایشگاهی به زندگی، انتشار مواد شیمیایی، امواج و اشعه‌ها عوامل بروز بیماری هستند، اما به‌طور کلی اگر اصول تدبیر زندگی که همان حفظ تندرستی است، به‌خوبی انجام شود، ایجاد بیماری به حداقل می‌رسد. بنابراین در صورتی که بیماری ایجاد شد، باید تمام مراحل گام به گام بررسی شود که چگونه می‌توان مشکل را کاهش داد. در واقع طب سنتی در تمام سطوح بیماری کاربرد دارد اما باید از آن انتظار واقعی داشت.

  وی ادامه‌داد: اگر شخصی با مشکلات بیماری بسیاری درگیر بوده و در مرحله آخر انتظار داشته باشیم با طب سنتی به حالت اول برگردد، امکان‌پذیر نیست اما در مورد تمام بیماری‌های صعب‌العلاج، حداقل می‌توان با طب سنتی کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشید.

  سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره جایگاه طب سنتی در دیگر کشورهای جهان و اعتماد مردم دنیا به این نوع طب خاطرنشان کرد: شاید یکی از قوی‌ترین طب‌های سنتی که به نحو عالی در دانشگاه‌ها وارد و به‌خوبی علمی شد، طب سنتی چین باشد که در حال حاضر ۴۰ درصد نیازهای درمانی مردم چین را برآورده می‌کند. علاوه بر این طب سنتی چین در بسیاری از کشورهای دنیا نیز توانسته جایی برای خود باز کند و حتی در کشور، طب سنتی چین با عنوان (طب سوزنی یا طب فشاری) علاقه‌مندان بسیاری به خود جذب کرده به‌طوری که در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد یک گروه روی طب چینی کار می‌کند؛ در واقع رشد و نمو آکادمیک و علمی طب سنتی در چین باعث اقبال مردمی به آن شد و امروز جایگاه عملکردی بالایی هم در دنیا پیدا کرده‌است.

  وی در پاسخ به این‌که آیا در دانشکده طب سنتی از طب سنتی دیگر مناطق جهان نیز استفاده می‌شود، تصریح کرد: دانشکده طب سنتی به‌طور عمده به طب سنتی ایرانی- اسلامی می‌پردازد اما گروهی به نام طب مکمل هم در آن پیش‌بینی شده که روی دیگر طب‌های سنتی در دنیا (مانند طب چینی، هومیوپاتی، آیورودا و …) به‌عنوان طب مکمل کار می‌کند؛ همچنین سیاست وزارتخانه بر این است که دانش‌آموختگان طب مکمل را نیز برای آموزش بین تمام دانشکده‌ها توزیع کند.

  نامجویان درباره جایگاه داروسازی و گیاهان دارویی در دانشکده طب سنتی اهواز خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بخشی از طب سنتی، درمان دارویی را مدنظر قرار می‌دهد، این بخش توسط گروه داروسازی سنتی پیش‌بینی شده‌است که در اهواز زودتر از دیگر بخش‌ها آغاز به کار می‌کند. آماده کردن داروهای سنتی قدیمی بر اساس دستورهای طب سنتی با استفاده از گیاهان، حیوانات و برخی مواد معدنی عمده فعالیت این گروه خواهد بود.

  وی درباره تدوین سرفصل رشته‌های دانشکده طب سنتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از چند هزار عنوان کتاب در زمینه طب سنتی در کشور موجود است که یک مؤسسه تحقیقاتی و مرکز تحقیقات علوم طب و حدیث دانشگاه تهران بیش از هزار و ۵۰۰ عنوان آن را منتشر کرده و بسیاری از این کتاب‌ها موجود است. سرفصل دروس رشته‌های طب سنتی نیز با توجه به ورود طب سنتی به حوزه آموزش‌های آکادمیک کشور از سال ۸۷، طراحی شده و اکنون در هشت دانشکده طب سنتی در کشور در حال اجرا است.

  سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره این‌که آیا چشم‌انداز دانشکده تنها پرداختن به حوزه آموزشی و درمانی است، اظهار داشت: دانشکده در بحث پژوهش حتی پیشتاز بوده‌است و راه‌اندازی مرکز تحقیقات علم و دین در آینده نزدیک به فعالیت‌ها در حوزه پژوهش سرعت می‌بخشد. این مرکز که در واقع با همکاری معاونت پژوهشی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در حال راه‌اندازی است، در مراحل نهایی قرار دارد و با انجام اقدامات نهایی از سوی کارگروه علم و دین در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اخذ مجوز می‌تواند به طور رسمی آغاز به کار کند؛ همچنین از سوی دیگر بسیاری از طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه و به ویژه دانشکده داروسازی، با رویکرد طب سنتی گیاه‌درمانی انتخاب شده و بسیاری از این فعالیت‌ها پایه طب سنتی داشته‌اند.

  نامجویان با بیان این‌که فعالیت‌های دانشکده در بخش آموزش توسعه داده می‌شود، افزود: علاوه بر دوره‌های آموزشی ویژه پزشکان برای اعطای مجوز طبابت سنتی، دوره دیگری برای پیراپزشکان طراحی شده‌است که پس از گذراندن آن می‌توانند به عنوان تکنسین دارویی تحت نظر پزشک فعالیت کنند. برای عامه مردم نیز همایش‌ها و کلاس‌های متنوع و با حجم گسترده برنامه‌ریزی شده‌است؛ در مجموع آموزش‌های عمومی در حوزه طب سنتی از سوی وزارتخانه به دانشگاه‌ها واگذار شده‌است.

  وی درباره فعالیت دانشکده به‌عنوان مرجع پاسخگویی در زمینه گیاهان دارویی یا داروهای سنتی عرضه‌شده در عطاری‌ها خاطرنشان کرد: مردم باید از مراکز مجاز که داروی شناخته شده گیاهی با شرایط خاص دارویی و رعایت اصول ساخت و نگهداری عرضه می‌کنند، اقدام به تهیه داروهای مورد نیاز خود کنند؛ ضمن آن که در حال حاضر حدود ۵۰۰ قلم داروی گیاهی در بازار عرضه و در داروخانه‌ها قابل دسترس است و بیش از ۵۰ قلم آن تحت پوشش بیمه هستند. در صورتی که داروی مورد نیاز جزء این ۵۰۰ قلم باشد می‌توانند از داروهای استانداردشده موجود در داروخانه‌های مجاز خریداری کنند اما هنوز در این زمینه دانشکده به طور جدی وارد نشده‌است.

  سرپرست دانشکده طب سنتی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز همچنین با توصیه به مردم برای دقت بسیار در انتخاب پزشک طب سنتی اظهار کرد: مردم به پزشکانی که دارای مجوز فعالیت در زمینه طب سنتی هستند، مراجعه کنند زیرا هر کسی که طب سنتی کار می‌کند باید انتظار واقعی از طب سنتی داشته باشد.

  نامجویان درباره ظرفیت دوره آموزشی طب سنتی برای پزشکان استان خاطرنشان کرد: ظرفیت این دوره محدودیتی ندارد و به تعداد افراد متقاضی بر اساس برنامه زمان‌بندی، دوره آموزشی برگزار می‌شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.