×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دلایل اقبال به طب سنتی در ایران چیست؟

تا چندی پیش رجوع به طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی مخصوص به قشر ی منحصر به فرد و محدود بود و عموما افرادی به سراغ طب سنتی می رفتند که یا سن و سال بالایی داشتند و یا در شهرهای کوچک که درو ازمسیر تند مدرنیته، به زندگی خود مشغول بودند. علاوه بر این واکنش عموم مردم به این افراد این بود که بدون تعلل برای هر مشکلی به پزشک مراجعه کنند و دست از خوردن جوشانده و این قبیل امور خرافی و غیر علمی بردارند.

این در حالی است که امروزه تمایل به درمان از مسیر طب سنتی در تمامی اقشار و تمامی گروه های سنی دیده می شود و واکنش عموم مردم نسبت به استفاده از آن کاملا تغییر کرده است.

تحقیقات نشان داده است میزان مراجعه افرادی که در کلان شهر های ایران زندگی می کنند به مراکز طب سنتی افزایش یافته است و این میزان افزایش در میان گروه های مختلف دانشجویان، جوانان و.. نیز حضور دارند.

از دلایل موثر این میزان از اقبال به طب سنتی را می توان ریشه در عوامل مختلفی دانست.

۱-گسترش میزان بی اعتمادی به پزشکی مدرن در برخی موارد( برای مثال در درمان بیماری های نه چندان جدی ولی رایج مثل مشکلات پوست و مو، چاقی، سردرد، دردهای مفصلی و..)

۲-عوارض داروهای شیمیایی در کنار گران تر بودن آنها در مقایسه با گیاهان دارویی

۳- نقش جدی رسانه در معرفی طب سنتی در برنامه های مختلف،

۴- تلاش های ویژه دولت نهم و دهم علی الخصوص حمایت ویژه شخص آقای دکتر احمدی نژاد در راستای قرار دادن طب سنتی در چارچوب آکادمیک و قابل استفاده برای عموم

و.. همگی بی تردید از عوامل گسترش طب سنتی در ایران هستند.

طب سنتی در ایران

طب سنتی ایرانی از جمله علومی است که مبانی مستحکمی دارد و در واقع این طب مادر همه مکاتب طبی است. به عبارت دقیق تر طب چینی و طب هندی(آیورودا)از طب سنتی ایران سرچشمه می گیرد.

بر خلاف نگرش عرفی طب سنتی صرفاً چند دارو یا درمان گیاهی نیست بلکه اصول وقواعد ویژه ای دارد و تا حدود صد سال پیش به عنوان یکی از علوم حوزوی تدریس می شده است. به عبارتی مکتبی است که می توان اکثر اصول جهان بینی الهی را در اجزا و بدنه آن مشاهده کرد. به دلیل وجود این جهان بینی فلسفی و الهی، طب سنتی نگاه خاصی به انسان، سلامتی و درمان دارد که با نگرش طب مدرن تفاوت های اساسی دارد.

البته بی تردید این به معنای مبرا دانستن طب سنتی از خطا و اثر بخش بودن همیشگی آن نیست. در بسیاری موارد داروهای گیاهی می توانند عوارضی خطرناک تر از داروهای شیمیایی داشته باشند و به علت نوپا بودن این امر در ایران جا برای سواستفاده فرصت طلبان در این عرصه زیاد است.

در سال ۱۳۸۵، مقدمات را ه اندازی و تصویب رشته طب سنتی در وزارت بهداشت فراهم شد و چهار دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی،علوم پزشکی ایران و شاهد برای جذب دانشجو اعلام آمادگی کردند و با حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر لاریجانی نخستین دانشکده طب سنتی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.