×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمود رفیعیان افزود: استفاده از گیاهان دارویی به منظور درمان با تاریخ زندگی انسان همزمان بوده است و انسان در تمام دوران تاریخی جهت درمان چاره ای جز توسل به گیاهان نداشته است.

وی اضافه کرد: این نکته که توسل به گیاهان دارویی جهت درمان بسیاری از بیماریها همواره در طول تاریخ یکی از روشهای موثر درمان بوده است به خوبی روشن می باشد.

دکتر رفیعیان با بیان اینکه تنوع آب و هوایی در ایران باعث رویش انواع گیاهان با خواص دارویی متنوع شده است افزود: آب و هوای معتدل کوهستانی چهارمحال و بختیاری و بارش نسبتا” مناسب سبب رویش بسیاری از گیاهان دارویی در این منطقه گردیده است.

به گفته وی در حال حاضر حدود یک هزارو ۲۰۰ گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی افزود: ازهیچ یک از گیاهان دارویی موجود در استان به صورت انبوه در تولید داروهای شیمیایی استفاده نمی شود. و این درحالی است گرایش عموم جامعه به استفاده از دارو و درمان های گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی در سال های اخیر به علت کم بودن عوارض جانبی داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی، افزایش یافته است.

دکتر رفیعیان به خواص برخی از گیاهان دارویی موجود در استان اشاره کرد و افزود: از ریشه، برگ و عصاره این گیاهان جهت تولید دارو ، کرم های آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و بعضا برخی از این گونه های گیاهی به کشورهای اروپایی نیز صادر می گردد.  

وی برداشت بی رویه گیاهان دارویی را تهدید جدی برای حفظ آنان بر شمرد و افزود: هیچ یک از مراکزعرضه کننده گیاهان دارویی در کشور تحت نظارت علمی قرار ندارد ولی از سوی وزارت بهداشت – درمان و آموزش پزشکی طرحی تحت عنوان نظارت بر مراکزعرضه گیاهان دارویی تهیه شده که با تصویب آن عطاری ها باید زیرنظر یک دکتر داروساز یا دکتر طب سنتی فعالیت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان یادآور شد: گیاهان دارویی از ذخایر و منابع طبیعی هستند و بسیاری از کشورها ازچنین منبعی برخوردارند که نوع، تعداد و تنوع گونه های این گیاهان براساس شرایط و موقعیت جغرافیایی هرمنطقه متفاوت است.

بر اساس این گزارش: براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی(WHO) بین ۳۵ تا ۷۰ هزار گونه گیاه دارویی درجهان وجود دارد که ۲۵ درصد از داروهای موجود با منشأ گیاهی و ۱۲ درصد داروها نیز با منشاء میکروبی ساخته می شود.

گفتنی است، قاره آمریکا با ۱۳۸ هزار گونه گیاه دارای غنی ترین منابع گیاهی جهان است و این در حالی است که قاره آسیا دارای ۱۲۳ هزار گونه گیاهی است و در بین کشورهای آسیایی بیشترین تعداد و تنوع گونه های گیاهی متعلق به کشورهای چین، اندونزی، هند، برمه، تایلند، مالزی و ایران است .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.