×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی آماده ابلاغ

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از دفتر ترویج و اطلاع رسانی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛ این خبر را دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جلسه این ستاد اعلام کرد.

سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی با ابلاغ رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی می شود.

این سند ملی در شش ماده و هشت تبصره و در دو حوزه ” گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی ” و ” طب سنتی و داروسازی سنتی تنظیم و با توجه به وی‍ژگی های منحصر به فرد هر حوزه، اهداف، راهبردها و اقدامات این حوزه ها به تفکیک ارائه شده است.

ساز و کار اجرایی کردن و نظارت بر اجرای سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی با تشکیل ستادی فرادستگاهی با عنوان ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش بینی شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس ستاد و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نائب رئیس این ستاد خواهند بود.

وزیران علوم تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت و وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی یا معاون مرتبط آنها، رییس جهاد دانشگاهی، رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاون طب سنتی این وزارتخانه، رئیس شورای تخصصی حوزوی، نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و چهار نفر از متخصصان و خبرگان مرتبط، اعضای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی هستند.

ارزش های بنیادین، چشم انداز و سیاست های کلان سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در مواد دو تا چهار سند تدوین شده است.

سرزمین ایران از نظر تنوع اقلیمی، کشوری ممتاز و با رتبه بالا و از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی دارای۱۱ اقلیم از۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است.

بر اساس نظر گیاه شناسان و پ‍‍ژوهشگران، تعداد گونه‌های گیاهی ایران در حدود۸۰۰۰ گونه است که از نظر تنوع گونه ای حداقل دو برابر قاره اروپاست و تحقیقات دانش پژوهان کشور نشان داده است از این تعداد بیش از ۲۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌‌ای و آرایشی بهداشتی است.

از تعداد کل گونه های شناخته شده هم ۱۷۲۸ گونه، گیاهان بومی ایران هستند و فقط در سرزمین ایران می رویند و به‌عنوان ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند.

حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی از ۶۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۶ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت و بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود۵۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.