×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

فارماکوپه گیاهی ایران

(دارونامه گیاهی ایران)

.

 امروزه بسیاری از دانشمندان، پژوهشگران، کارخانجات و شرکتهای داروسازی، تحقیق و پژوهش بر روی گیاهان دارویی را در اولویت برنامه های خود قرار داده اند. تمایل روز افزون به مصرف این قبیل فرآورده ها سبب گردیده که بازار تجارت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در برخی کشورها نظیر آلمان، آمریکا، فرانسه، هند و چین از رونق ویژه ای برخوردار باشد.

ایران نیز با شرایط آب و هوایی بسیار متنوع، از فلورگیاهی غنی برخوردار است. در سالهای اخیر فعالیت های ارزشمندی همگام با تلاش های جهانی در زمینه گسترش کاربرد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی توسط موسسات علمی ‏تحقیقاتی و بویژه دانشگاه های سراسر کشور صورت گرفته است. ولی به هر حال فقدان یک منبع علمی جامع‏، مستند و کارآمد در زمینه معرفی و کنترل این قبیل فرآوده ها سبب گردید که طرح تدوین فارماکوپه گیاهی ایران در گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اجرا درآید.

در نخستین مرحله، کمیته اجرایی شامل ۴۵ تن از متخصصین فارماکوگنوزی، فارماکولوژی و گیاه شناسی از دانشگاه های سراسر کشور تشکیل شد. در مرحله بعد کمیته اجرایی طرح با تشکیل جلسات متعدد نسبت به تهیه و تنظیم مواردی نظیر طرح الگوی نگارش تک نگارهای فارماکوپه، تعداد ۱۰۰ گیاه دارویی که در مرحله اول طرح نگارش تک نگارهای آنها انجام می گیرد، چگونگی نظارت و داوری بر روی محتوای علمی و کاربرد تک نگارهای فارماکوپه، تقسیم بندی گیاهان دارویی مورد نظر بر حسب تجارب علمی و عملی همکاران در طرح و موارد دیگر اقدام نمود.

فارماکوپه گیاهی ایران مشتمل بر فصلهای مقدمه، تک نگارها و روشهای تهیه معرفها تدوین شد. در فصل تک نگارها به عناوین، تعریف‏ نامهای گیاه (اسامی علمی، فارسی، عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی)، ریخت شناسی (گیاه و اندام دارویی آن)،دامنه انتشار، خرده نگاری، مواد متشکله تا موارد کاربردی نظیر روش های گوناگون کنترل های شیمیایی و بسیاری از موارد دیگر توجه شده است.

.

مقاله ای در مورد فارماکوپه گیاهی ایران

برای دانلود فایل کلیک کنید

دانلود مقدمه و فهرست فارماکوپه گیاهی ایران (۶ مگابایت)

برای دانلود فایل کلیک کنید

  1. امیر

    سلام
    میخواستم بدونم متن کامل فارماکوپه ایران رو به چه نحوی میتونم تهیه کنم؟
    با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.