×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خواص درمانی باارزش جعفری Petroselinum crispum را بدانید

جعفری

اسم علمی: Petroselinum crispum

اسم انگلیسی: Parsley

جعفری یک ماده غذایی با ارزش برای تمام زمانها است که مواد غذایی آن شامل ویتامین C و فیتواستروژن ها به راحتی قابل جذب بوده و آنرا به یک مکمل غذایی با ارزش برای به خصوص برای دوران یائسگی تبدیل می کند. برای استفاده های درمانی، ریشه ی آن ترجیح داده می شود که اثر مشخصی در بیماریهای دستگاه ادراری و مشکلات روماتیسمی دارد.

 کاربردهای درمانی

قسمت مورد استفاده: برگ، ریشه

اثرات مهم: ضد روماتیسم، ضد اسپاسم، مدر، مغذی، مسکن، برطرف کننده گاز معده و محرک قاعدگی

 علائم یائسگی، جلوگیری از پوکی استخوان: برگ جعفری با اثر استروژنیک ملایم یک مکمل غذایی برای دوران یائسگی به حساب می آید. مقادیر نسبتا بالای عنصر بور در جعفری آنرا تبدیل به یک مکمل طبیعی ارزشمند برای جلوگیری از پوکی استخوان کرده است.

 مشکلات دستگاه ادراری: ریشه های جعفری همراه با سایر داروهای ضدعفونی کننده دستگاه دفع ادرار می تواند در اختلالاتی مانند اورتریت و سیستیت (عفونت مثانه) مفید باشد. جعفری به طور سنتی برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه مورد استفاده قرار می گیرد و گمان بر این است که مواد زائد را از کلیه ها پاک کرده و به همین دلیل علاوه بر حفظ سلامت کلیه ها، باعث کاهش درد و خشکی عضلانی نیز می شود.

 سایر کاربردها: جعفری دارای اثر خوشبو کنندگی است و معمولا برای رفع بوی بد دهان و تازه کردن تنفس می توان برگ آنرا در دهان جوید. گفته می شود که خوردن جعفری می تواند بوی بد سیر را از دهان بزداید. ریشه نیز اثر مقوی معده و هضم غذا داشته و به از بین بردن گاز و نفخ معده کمک می کند. جعفری همچنین جریان خون قاعدگی را تحریک کرده و در دوز توصیه شده می تواند به نظم قاعدگی کمک کرده و گرفتگی های قاعدگی را تسکین بخشد. جعفری شیر زنان شیرده را خشک می کند لذا باید از خوردن آن در دوران شیردهی اجتناب کرد. ریشه را می توان برای تسکین علائم آرتریت به کار برد. 

منبع: کتاب داروهای گیاهی، ترجمه جلال عباسیان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.