×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

دکتر علی صالح‌نیا، مدیرعامل لابراتوار تحقیقات کاربردی گیاهان دارویی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ماده موثره داروی گیاهی «دنتول» از مرزه کوهی گرفته شده که به عنوان یک ضد عفونی کننده باعث از بین رفتن همه میکروب‌ها و بیوفیلم دهان (لایه میکروبی که سطح دهان را پوشش می‌دهد) می‌شود.

وی با بیان اینکه با مصرف این داروی گیاهی تمام باکتری‌های مفید و مضر در درون دهان از بین می‌روند، ابراز عقیده کرد: از بین رفتن باکتری‌های مفید دهان هم به سود سلامتی بدن است چرا که با از بین رفتن این باکتری‌های مفید، باکتری‌های مفید جوانتری از طریق صورت و پوست وارد دهان شده و با توجه به جوان‌تر بودن قدرت تولید ویتامین‌های مفید بیشتری در درون دهان دارند.

صالح‌نیا با اشاره به اینکه باکتری‌های مفید در دوران پیری مواد سمی و مضری در درون دهان ترشح می‌کنند، خاطرنشان کرد: مصرف روزانه یک قطره از داروی گیاهی دنتول در هنگام مسواک زدن بر روی خمیر دندان یا با شست‌وشوی دهان با نیمی از لیوان آب، ضمن از بین بردن تمامی میکروب‌های در حال رشد، مانع پوسیدگی دندان و بروز بوی نامطبوع دهان (halitosis) می‌شود که ناشی از رشد میکروب‌ها درون پرزهای زبان و فضای بین دندانی است‌.

وی درباره اثرات این داروی گیاهی اذعان کرد: دنتول دارای چندین ویژگی بیولوژیکی مانند اثر ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده به گونه‌ای که وقتی باکتری‌ها در معرض دنتول قرار می‌گیرند، بیوفیلم آن‌ها خشک و غیر فعال می شود و به این ترتیب دنتول از رشد و شکل گیری بیوفیلم‌ها – که به طور طبیعی مرکب از گونه های میکروبی متعدد هستند – ممانعت ایجاد کرده و به این ترتیب میکروارگانیسم‌های شایع عفونت های اندودنتیک را قویاً مهار می کند.

صالح نیا درباره مکانیسم اثر این فرآورده ی دارویی ادامه داد: ویژگی‌های ذکر شده برای دنتول به دلیل عملکرد جزء فنلی اصلی آن یعنی کارواکرول است که به علت طبیعت آبگریز با دو لایه لیپیدی غشای سیتوپلاسمی بر همکنش کرده و سبب خراب شدن آن و نشت مواد سلولی از قبیل، یون‌ها، آدنوزین تری فسفات (ATP) و اسید نوکلئیک می‌شود.

وی با اشاره به اثر بی حس کنندگی این فرآورده به ایسنا گفت: دنتول باعث مهار درد در موارد آفت و پوسیدگی دندان و همچنین بیماری لثه می‌شود و نه تنها نیاز به ضددردهای غیراستروئیدی را از بین می برد بلکه بیمار را از آنتی بیوتیک‌ها بی نیاز می کند.

مدیرعامل لابراتوار تحقیقاتی کاربردی گیاهان دارویی لرستان، مصرف این دارو را در بیماران نقص ایمنی یا کسانی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می‌کنند مفید خواند و افزود: پوسیدگی دندان ناشی از رشد میکروب‌ها در بین ترک‌های ریز و بوی بد دهان ناشی از رشد میکروب‌ها در عمق پرزهای زبان است و از آنجایی که داروی دنتول دارای قدرت نفوذ بسیار بالایی است در درون این شکاف‌ها ریز نفوذ کرده و مانع رشد میکروب‌ها و مشکلات ناشی از آن‌ها می‌شود.

به گفته وی، پیشگیری از پوسیدگی دندان‌، تنفس مطبوع، فعال کردن باکتری‌های مفید دهان و …. از ویژگی‌های استفاده از این داروی گیاهی است.

صالح‌نیا در پایان با بیان اینکه این دارو در مقیاس انبوه به تولید رسیده و در بازار موجود است، تصریح کرد: از آنجایی که داروی گیاهی دنتول هم در پیشگیری از ابتلا به درد و عفونت در دهان و هم در تسکین و رفع آن موثر است می‌تواند در کاهش مصرف داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک نقش موثری ایفا کند.

گفتنی است، این دستاورد علمی تحقیقاتی موفق به کسب رتبه نخست هفتمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در بخش فن‌آفرینان رشد یافته شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.