×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با خواص درمانی چای

اسم علمی: Camelliana sinensis

اسم انگلیسی: Tea

از آنجا که تقریبا تمام کشت و تولید گیاه به منظور استفاده به عنوان یک نوشیدنی است، یکی از گیاهانی است که به خاصیت دارویی آن توجه زیادی صورت نگرفته است. مطالعات متعددی بر روی خواص دارویی چای صورت گرفته که به خصوص چای سبز و چای سفید (تخمیر نشده) را دارای اثرات دارویی مهم می داند. این نوع چای دارای میزان زیادی از مواد پلی فنول است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

کاربردهای درمانی

قسمت های مورد استفاده: جوانه برگ، برگ های جوان

اثرات مهم: آنتی اکسیدان، قابض، مدر، محرک

چای

چای

 محرک: چای بطور سنتی به عنوان یک گیاه محرک شناخته می شود. چرا که کافئین موجود در آن یک محرک و افزایش دهنده سطح هوشیاری ذهنی است. چای نیز مانند قهوه برای درمان سردرد استفاده می شود. هرچند که به نظر می رسد قهوه در این مورد اثر بیشتری داشته باشد. چای خاصیت تونیک و گرم کننده نیز دارد و کسانی که مشغول به کار در هوای سرد هستند باید از آن استفاده کنند. بهتر است که خوردن چای در طول سندروم قبل از قاعدگی محدود شود. چرا که تحقیقات نشان داده اند که باعث وخیم تر شدن شرایط می شود. ولی در دوران یائسگی چای می تواند به درمان گر گرفتگی کمک کند.

 مشکلات گوارشی: چای به عنوان یک قابض، داروی مؤثر و در دسترسی برای درمان اسهال به شمار می آید. پلی فنول های چای باعث ضدعفونی کردن و ایجاد یک پوشش داخلی در روده می شود. در طب سنتی چینی از چای در ترکیب با سایر گیاهان برای درمان اسهال و اسهال خونی استفاده می شود.

قدمت نوشیدن چای در دنیا

یکی از افسانه های مربوط به نوشیدن چای، درباره شن ناگ، امپراطور قرن سوم قبل از میلاد (۳rd-century bce) چین است. گفته شده است که او در زیر یک درخت چای مشغول جوشاندن آب آشامیدنی خود بود که چند برگ از درخت چای در کتری آب جوش او افتاد. شن ناگ این چای را نوشید و دید که طعم آن مطبوع است و اینچنین شد که نوشیدن چای به عنوان یک سنت دیرینه در بین انسانها در آمد.

 

مشکلات چشمی: برای التیام چشمهای خسته، پف کرده و تحریک شده می توانید یک تی بگ مرطوب چای سبز یا یک پنبه آغشته به چای سبز را برای چند دقیقه بر روی چشمانتان بگذارید . معمولا با این کار از علائم کاسته شده و پلکها و بافت های اطراف چشم التیام می یابند. چای همچنین می تواند برای عفونتهای داخل چشمی مثل ورم ملتحمه نیز کاربرد داشته باشد.

 سایر کاربردها: تحقیقات اخیر بر روی پلی فنولهای آنت یاکسیدان چای متمرکز شده است که دارای اثرات کاهش وزن، مقابله با التهاب و ضد سرطان و ضد تومور هستند. محققان معتقدند مصرف بالای چای سبز در چین و ژاپن می تواند دلیلی بر درصد پایین سرطان در این کشورها باشد. همچنین به نظر می رسد که چای برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز مفید باشد. لذا جای تعجب نیست که بگوییم با وجود اینکه چای سبز باعث جلوگیری از جذب آهن و برخی مواد معدنی دیگر می شود، در سالهای اخیر تبدیل به یک نوشیدنی محبوب در غرب شده است. از نوشیدن چای به همراه غذا یا دارو به خصوص اگر کم خون هستید اجتناب کنید.

 کیفیت چای: چای سبز با بخاردهی آرام جوانه ها و برگهای تازه چیده شده باعث می شود  که مواد مؤثره آن تا حدود زیادی دست نخورده باقی بماند و از بین نروند. با این حال چای سیاه تخمیر می شود و مقدار زیادی از ترکیبات مؤثر آن به ویژه پلی فنول های آن از بین می رود. چای با کیفیت مثل چای سفید یا چای اولانگ که از جوانترین برگهای چای تولید می شوند- بالاترین میزان پلی فنول را دارا هستند و می توانن گران قیمت باشند، هرچند که قیمت امروز چای به قیمت قرن هجدهم که یک چای با کیفیت هم قیمت با طلا بود، نمی رسد. 

منبع: کتاب داروهای گیاهی، ترجمه جلال عباسیان (در دست چاپ)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.