×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثرات جاسمونیک و سالیسیلیک اسید بر خاصیت فیتوشیمیایی برگ مریم گلی

مقدمه و هدف: مریم گلی (Salvia officinalis L.) گیاهی است چند ساله و علفی، این گیاه از تیره نعنائیان است. هم چنین این گیاه تا چهار سال بازدهی اقتصادی دارد. امروزه استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاهی نقش مهمی در افزایش ترکیبات ثانویه گیاهان به خصوص اسانس ها دارد از مهمترین تنظیم کننده های رشد گیاهی که کاربرد وسیعی در گیاهان دارویی دارند می توان به اسید جاسمونیک و سالیسیلیک اشاره نمود.
روش تحقیق: به منظور بررسی اثرات مقادیر مختلف سالیسیلیک اسید و جاسمونیک اسید بر خاصیت فیتوشیمیایی برگ مریم گلی آزمایشی در شرایط گلدانی در مزرعه ی تحقیقاتی دانشگاه هرمزگان انجام شد. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با ۱۰ تیمار و در ۳ تکرار اجرا شد. تیمارهای سالیسیلیک اسید در چهار سطح (۱، ۱۰، ۲۰ و ۴۰ مول بر لیتر) و جاسمونیک اسید در چهار سطح (۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ میکرولیتر) بر روی گیاه مریم گلی محلول پاشی شد. نمونه های اندام هوایی با استفاده از دستگاه کلونجر اسانس گیری گردید سپس جهت شناسایی ترکیبات به دستگاه کروماتوگرافی جرمی (GC-MS) تزریق شد.
نتایج و بحث: بر اساس نتایج به دست آمده نشان داد اسید جاسمونیک و اسید سالیسیلیک در افزایش میزان آلفا-پینن، کامفن، بتا-پینن، ۱،۸-سینئول، سیس- توژان، ترانس- توژان، بورنئول، بورنئول-استات و کامفور تاثیر داشته؛ به طوری که با اعمال تیمار اسید جاسمونیک ۵۰ میکرولیتر باعث افزایش بتا-پنین و تیمول شد.
توصیه کاربردی/صنعتی: با توجه به نتایج حاصل از تحقیق حاضر توصیه می شود مطالعات بیشتری در خصوص اثرات تنظیم کننده های رشد جدید مانند اسید جاسمونیک و سالیسیلیک در غلظت های مختلف از این آزمایش بر ماده موثره گیاهان دارویی انجام شود.
 
کلید واژه: مریم گلی، اسید جاسمونیک، اسید سالیسیلیک، اسانس

 

برای دانلود فایل کلیک کنید

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.