×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
جای خالی بیمه در داروهای گیاهی و طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمود خدادوست در سومین همایش ملی طلای سبز گفت: بیشتر مردم نه تنها روش سنتی و مکمل را به عنوان پیشگیری می‌دانند نه درمان، بلکه چون داروهای طبیعی و گیاهی بی‌خطر و بی‌ضررند بیشتر به سمت طب سنتی و داروهای گیاهی روی می‌آورند.

وی بالا بردن سطح دانش مردم را در استفاده از داروهای گیاهی موثر دانست و افزود: مصرف بیش از اندازه، ندانسته یا تقلبی داروها سبب می‌شود آسیب‌های جدی و شدید به مصرف کننده برسد. همچنین ممکن است آسیب‌های غیرعمدی توسط درمان‌گران ناشی و بی‌تجربه متوجه آنهان شود که باید در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گیرد.

خدادوست هدف از برگزاری سومین همایش ملی طلای سبز را به حداکثر رساندن منافع و به حداقل رساندن خطرات این حیطه و ارتقای آگاهی مصرف کنندگان دانست و بیان کرد: طبق اصل سازمان جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی مردم در زمینه استفاده از گیاهان دارویی بسیار مهم است و باید توجه کرد که این حیطه در استفاده از داروهایی گیاهی و سنتی بی‌خطر نیست و باید قوانین و مقرارتی برای استفاده از آن انجام شود.

خدادوست ادامه داد: تضمین قوانین و مقرارت ملی، نظارت مناسب و مستمر و نظارت بر اطلاعات به کار رفته در تبلیغات باید در سراسر کشور انجام شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برای مقابله با افراد سودجو باید فعالیت‌های کامل و جامعی برای استفاده از طب سنتی مکمل، جایگزین تبلیغات کاذب و نادرست شود تا این افراد نتوانند باور و اعتقاد مردم را در این حیطه آسیب پذیر کند.

وی ادامه داد: ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم متنوع را در حوزه گیاهان دارویی داراست و از نظر تولید و کشت گیاهان دارویی بسیار موفق و پیشتاز است.

خدادوست افزود: بیشتر این گیاهان مانند زعفران، مرزه و شیرین بیان بومی هستند و همچنین بیشتر گیاهان دارویی در مراتع با برداشت‌های بی‌جا و بی‌مورد در حال انقراض هستند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در مورد جایگاه طب سنتی از دیدگاه مراجع بین‌المللی گفت: تجزیه و تحلیل روند پیشرفت طب سنتی از اولین استراتژی سازمان جهانی بهداشت، پیگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت و حفظ سلامت، ادغام طب سنتی و مکمل در سیستم‌ها و ادامه تقاضاها و گرایش طب سنتی مکمل در سراسر جهان زیاد است.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دیگر برای طب سنتی حق بیمه گذاشته شده است و این حق در نظام سلامت باید از ارزش بالایی برخوردار باشد و بطور خاص باید این اقدام در ایران هم انجام شود. گسترش این حیطه در تمام کشورها بسیار موثر است و باید مورد توجه خاصی قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.