×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، حمید درفشی ظهر امروز در نخستین همایش وحدت صنعت و دانشگاه که با حضور معاون وزیر صنعت، مدیرکل دفتر توسعه فناوری های وزارت بهداشت، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان البرز، رئیس اتاق بازرگانی و سایر مسئولان استانی و صنعتگران البرز که در کرج برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط حوزه صنعت و دانشگاه از بدیهیاتی است که در همه کشورهای توسعه یافته وجود دارد.

وی افزود: دانشگاه باید نیروی انسانی را طوری تربیت کند که در صنعت موثر واقع شود اما در کشورهای کمتر توسعه یافته افراد در دانشگاه علومی می آموزند که در صنعت کارآمدی کامل ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تعداد زیادی از دانشجویان داروسازی در سال از استعدادهای برتر گزینش شده و پذیرفته می شوند و پس از ۷ سال با یادگیری علوم تئوریک تبدیل به دارو فروش می شوند و این اتفاقی است که در کشور ما بسیار رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه باید نیروی انسانی تربیت کنیم که در حوزه کاری موثر واقع شوند تاکید کرد: باید پژوهش هایی مصوب شوند که دردی از جامعه برطرف کند و باید به تحقیقاتی ارج نهیم که در راستای برآوردن نیاز صنعت کشور باشد.

درفشی خاطرنشان کرد: البرز با ۳ میلیون نفر جمعیت، مهاجرپذیرترین استان کشور است و بیش از ۷۰۰ مرکز تولید کننده مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دارد و بزرگترین صنعت دارویی کشور و نیز بیش از ۷۰درصد فعالیت صنعت دارویی ایران در این استان مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به وجود بزرگترین مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در البرز تصریح کرد: در مجموعه استان بیش از ۷۰۰ عطاری وجود دارد که داروی گیاهی تولید می‌کنند که در سلامت مردم بدون هیچ گونه دانشی نقش دارد.

وی با بیان اینکه امکانات بالقوه ای در استان وجود دارد گفت: ما باید به عنوان مسئولان سلامت در استان برای بخش سلامت از دیدگاه پژوهش فکری اساسی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان کرد: ۴ ماه پیش در دانشگاه مبادرت به راه اندازی شورای مرکزی برای تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی کردیم اما این به معنای بلوغ دانشگاه برای راه اندازی دانشگاه طب سنتی نیست اما این به دلیل وجود ۷۰۰ واحد عطاری است که در سلامت مردم از این طریق مداخله می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از داروهایی که در داروخانه های عمومی و مصوب اجازه فروش ندارند، در عطاری ها به فروش می رسند که مشکلات فراوانی را به دنبال دارند.

درفشی با بیان اینکه قدم نخست در ارتباط صنعت و دانشگاه راه اندازی مدل جدیدی از داروسازی در سطح کشور است و در سال آینده اجرایی می شود گفت: به این ترتیب ما دانشجوی داروسازی را پذیرش می کنیم که تنها دوران علوم پایه را در دانشگاه می گذراند و کلیه مراحل آزمایشگاهی و کارورزی را در کارخانه های داروسازی می گذراند.

وی تاکید کرد: یکی از معضلات ما در صنعت دارویی ماشین آلات داروسازی است، چرا که مهندسی این ماشین آلات در کشور وجود ندارد و امید می رود تا یکسال آینده بیش از ۱۱ رشته اینچنینی در دانشگاه ایجاد و پذیرش دانشجو در این رشته‌ها انجام شود.

وی افزود: یکی از گزینه های خوبی که می توانیم با صنعت همکاری بهتری داشته باشیم در صنعت دارویی است که شامل داروهای صنعتی و سنتی نیز می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: برگزاری این همایش ها اهداف عمده ای را دنبال می کند که وظایفی بر عهده صنعت و دانشگاه می گذارد و باید الگویی برای رفتار بهینه میان علم و صنعت ایجاد شود، چراکه غریبه بودن آن ها آسیب فراوانی به جامعه وارد می کند.

وی افزود: حیف است استعدادهای پس از دوران دانشگاه از بین بروند و پژوهش های مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت باید به طور جدی پیگیری و اجرایی شود.

درفشی تاکید کرد: استفاده از فرصت ها، تسهیلات، و حمایت های دانشگاه و صنعت از یکدیگر و نیز اداره صنعت و معدن و اتاق بازرگانی در این زمینه نقش بسیار موثری ایفا میکند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.