×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی، جایگزینی مناسب برای مقابله با بحران کم آبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر علی وطنی بر لزوم توجه به کمبود آب و بحران کم آبی تاکید کرد و گفت: با چنین وضعیتی الگوی کشت محصولات کشاورزی با روش های سنتی نه تنها پاسخگوی داخل کشور نیست بلکه منجر به منفک شدن بخش عمده ای از نیروی کار از بخش کشاورزی شده است.

وی همچنین گفت: بحران کم‌آبی همچنین فرصتی است برای کشت و توسعه گیاهان دارویی که نیاز به آب کمتر دارند.

وطنی با اشاره به وضعیت آب و هوای برخی از استانهای کشور و مساعد بودن جنس خاکشان برای کشت گیاهان دارویی از نوع کم آب‌طلب، خواستار تبدیل این تهدید به فرصت شد.

به گفته وی در آینده نه چندان دور بخش گیاهان دارویی یکی از بیشترین زمینه های اشتغال را در کشور به خود اختصاص می دهد و متعاقب آن داروهای گیاهی صنعت بزرگی را پوشش خواهند داد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با توجه به پیشرفت های حاصل شده در بخش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نگران این هستیم که در آینده اگر به فناوری گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دست پیدا کنیم برخی کشورها دسترسی به همین فناوری را ممکن است منع کنند و آن را انحصاری بدانند.

وی به سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص علم و فناوری اشاره و اظهار کرد: تعمق در این سیاست های کلان به ما می آموزد که مرجعیت علمی هم در زمینه علمی و هم فناوری با نگاه جهاد مستمر علمی باید برای همیشه در سرلوحه کارمان قرار گیرد. همچنین باید از این سیاست های اعلام شده به عنوان یک مرجع در سیاستگذاری و برنامه ریزی در عمل بهره بگیریم.

وطنی ایران را مهد گیاهان دارویی دانست و افزود: این ویژگی برای کشور ما مزیت نسبی ایجاد می کند و از آن بالاتر باید نوعی خلق مزیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا در بحث گیاهان دارویی در بخش نیروی انسانی متخصص ، مراکز علمی و هم شرکت های دانش بنیان فعال حداکثر استفاده را به کار ببریم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید واقعیت را بپذیریم و بدانیم که توجه به بخش گیاهان دارویی علاوه بر ایجاد اشتغال ارزش افزوده چندبرابری به همراه دارد، گفت: این مهم به آن معناست که ما با توسعه کشت گیاهان دارویی یک وقت راه را به اشتباه نرویم و با خام فروشی از مسیر اصلی توسعه شرکت های دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده منحرف نشویم.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی از ۷ تا ۱۰ مهرماه در مصلی تهران برگزار می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.