×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : هرچند که الگوهای غذایی در طول سال‌های اخیر دست‌خوش تغییرات فراوانی شده و مصرف روغن‌های مایع و گیاهی، جای خود را در آشپزخانه ما ایرانی‌ها پیدا کرده است، اما هنوز هم هستند افرادی که به مصرف کره، روغن حیوانی و روغن‌های جامد برای طبخ غذای خود عادت دارند.


دکتر سیدسعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی در نکوهش این عادت نادرست به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه گفت: «استفاده مستمر از روغن‌های جامد، کره و روغن حیوانی برای طبخ غذا باعث رسوب کلسترول در دیواره عروق می‌شود. این مساله می‌تواند تنگی عروق، بالا رفتن فشار خون، افزایش سطح چربی بد خون در بدن (LDL) و کاهش سطح چربی خوب خون (HDL) را به‌همراه داشته باشد. تمام این مشکلات در کنار یکدیگر می‌توانند زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را فراهم کنند».


وی افزود: «بد نیست بدانید که اسیدهای چرب ترانس موجود در این روغن‌ها هم نقشی اساسی در ابتلا به زخم‌های گوارشی، ایجاد اختلال در سوخت و ساز گلوکوز و بالا رفتن التهاب در بدن دارند».


این محقق و پژوهشگر طب اسلامی تاکید کرد که می‌توان روغن‌های گیاهی سالم‌تر مانند روغن کنجد، کانولا، دانه آفتابگردان، زیتون، هسته انگور یا بذر کتان را جایگزین روغن‌های جامد و کره در طبخ غذا کرد.


دکتر اسماعیلی،‌ اشاره‌ای هم به کره گیاهی یا همان مارگارین داشت: «متاسفانه تبلیغات فراوانی که در مورد مارگارین می‌شود، همگی حول محور فاقد کلسترول بودن و عدم تاثیر منفی آن بر سطح چربی خون می‌چرخند. این در حالی است که براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، مضرات مصرف مارگارین گیاهی موجود در ایران از کره‌های حیوانی بیشتر است. زیرا بسیاری از مردم، حجم بالایی از این نوع کره را به‌خاطر فاقد کلسترول بودنش در برنامه غذایی خود می‌گنجانند، غافل از اینکه به‌هر حال، مارگارین هم نوعی چربی است».


وی درنهایت گفت که عادت به مصرف فراوان غذاهای سرخ‌کردنی، شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد را هم افزایش می‌دهد.


 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.