×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر مهارکننده سماق در تکثیر ویروس “هپاتیت ب” اثبات شد

عفونت ویروسی هپاتیت B می تواند باعث هپاتیت حاد و مزمن، سیروز کبدی و کارسینوما کبدی HCC در انسان شود. بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن بوسیله IFN-α و آنالوگ های نوکلئوزیدی مانند لامیوودین تحت درمان قرار می گیرند اما این داروها دارای عوارض جانبی می باشند و همچنین جهش های ایجاد شده در ژنوم ویروس باعث ایجاد سوش های مقاوم به دارو می شود.

امین فرزانگان کارشناس ارشد ویروس شناسی ضمن بیان این مطلب به استفاده از برخی گیاهان دارویی به عنوان راههای جدید درمان اشاره کرد و گفت: گزارش های زیادی از ترکیبات گیاهی دارای اثرات بالقوه در پیشرفت روش های جدید برای مقابله با بیماریهای غیر قابل درمان بدست آمده از سویی درخواست برای درمان بهتر و جدید نیز وجود دارد. سماق از جمله گیاهانی است که تحقیقات بر روی آن اخیرا در حال اجرا است.
وی در خصوص اهداف طرح تحقیقاتی خود اضهار داشت: هدف از این مطالعه بررسی اثر مهاری عصاره آبی سماق روی تکثیر ویروس هپاتیت B در محیط آزمایشگاه است. برای بررسی میزان اثر درمانی عصاره آبی سماق از اندازه گیری پروتئین HBSAg (که به طور مستقیم نشان دهنده میزان تکثیر ویروس می باشد) از روش الایزا در زمانهای مختلف با غلظت های مختلف عصاره استفاده شد.
فرزانگان در تشریح یافته های این پژوهش گفت: نتایج نشان میدهد که مقدار HBSAg در گروه تیمار شده با غلظت های عصاره آبی سماق در مقایسه با گروه کنترل تیمار نشده با عصاره آبی سماق، کاهش قابل توجهی را نشان داد. همچنین میزان کاهش قابل توجه در HBSAg در سلولهای تیمار شده با غلظت های مختلف عصاره با گروه کنترل مثبت که سلولهای تیمار شده با لامیوودین است، مشاهده شد. وی در پایان تاکید کرد: در مجموع مطالعه ما نشان میدهد که سماق دارای فعالیت ضد HBV در شرایط آزمایشگاه است .این مطالعه فواید جدیدی از عصاره این گیاه و اثرات آن روی سلولهای Huh-7 ترنسفکت شده با پلاسمید را نشان می دهد.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دکتر فرزانه صباحی عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اجرا شد.

  1. ف م

    سلام،نتایج این تحقیق در کدام ژورنال چاپ شده؟ تا نشود، پس واقعاً این اثر اثبات نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.