×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پتانسیل های خراسان شمالی در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی

 به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، متکی بودن اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی و تاثیر پذیری درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، آسیب پذیری اقتصاد کشور را موجب شده است. یکی از راه‌های مقابله با این چالش، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیر نفتی می‌شود. دراین میان محصولات جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی و صنعتی علاوه بر نقش خاصی که در اقتصاد داخلی دارند می‌توانند تاثیر بسزایی در امر صادرات غیر نفتی داشته باشند.

 خوشبختانه با روی آوردن دنیا ،به خصوص کشورهای پیشرفته به استفاده از فرآورده‌های گیاهی و مصرف روز افزون آن در جهان، چه در داروسازی و چه در صنایع غذایی و آرایشی – بهداشتی و با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و امکان رویش اکثر گیاهان در آن، فرصتی طلایی نصیب این کشور است تا از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و حضور خود را در بازارهای جهانی بیش از بیش افزایش دهد.

 خراسان شمالی به دلیل دارا بودن اقیلم و آب و هوای متفاوت یکی از خاستگاه‌های تولید گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌آید، به طوری‌که مراتع این استان در فصل بهار به خصوص در ماه‌های اردیبهشت و خرداد تبدیل به کلکسیونی از گیاهان دارویی می‌شود.

 همین امر سبب شده تا جرقه‌ای برای کشت گیاهان دارویی در ذهن مسوولان استانی روشن شود‌ و در این خصوص نیز صحبت‌ها و جلسه‌های فراوانی در خصوص کشت این نوع گیاهان برگزار شود، اما پیشرفت چندانی با توجه به وجود پتانسیل بالقوه‌ای که در خصوص کشت این نوع گیاهان در استان وجود دارد، دیده نشده است.

 معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، گفت: تحقیقات بر روی گیاهان دارویی یکی از اقدامات بسیار مهمی است که از ابتدای راه اندازی این مرکز تاکنون انجام شده است.

 دکتر علی اکبر عامری افزود: به طوری‌که ۱۵ طرح تحقیقاتی مختص گیاهان دارویی در این استان انجام شده است که اطلاعات پایه‌ای در خصوص‌ محل پراکنش و تعداد آن‌ها به دست آمده است.

 وی با اشاره به اینکه ۴۰۳ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده و پیش بینی می‌شود که این تعداد تا ۵۰۰ گونه نیز برسد، ادامه داد: از این تعداد ۱۶گونه منحصر به فرد در این استان است که در سایر استان‌ها روییده نمی‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه خراسان شمالی از لحاظ ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی، استانی قوی است، اظهار کرد: بذر این گیاهان شناسایی و جمع آوری شده و در اختیار بانک ژن ذخایر ژنی گیاهان دارویی ایران قرار گرفته است و هم اکنون زمان آن است که بخش خصوصی و کشاورزان وارد عرصه شوند و به تولید انبوه آن‌ها در قالب کشت ‌ بپردازند.

 عامری با انتقاد از اینکه متاسفانه حمایت کشاورزان و بخش خصوصی در کشت گیاهان دارویی در این استان اندک بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه گونه‌های دارویی، گونه‌های جدیدی هستند که کشت آن‌ها متفاوت از کشت سایر گیاهان است، کشاورزان این استان رغبت چندانی به کشت آن ندارند.

 وی با بیان اینکه آگاهی کشاورزان نیز در خصوص نحوه کشت این نوع گیاهان اندک است، تاکید کرد: باید برای توسعه کاشت گیاهان دارویی در استان باید کلاس‌های ترویجی بیشتری برای کشاورزان برگزار شود.

 وی خاطرنشان کرد: منابع مالی کشاورزان خراسان شمالی اندک است و این امر سبب می‌شود تا کشاورزان به این عرصه وارد نشوند.

 این مقام مسوول توضیح داد: عدم وجود صنایع فرآوری گیاهان دارویی در این استان از دیگر دلایل عدم توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است، به طوری‌که حتی یک کارگاه عرق و اسانس‌گیری گیاه دارویی در این استان وجود ندارد.

 به گفته وی، تمامی گیاهان دارویی تولید شده در این استان به صورت خام به سایر استان‌ها ‌یا کشورها صادر می‌شود.

 وی تصریح کرد: ایجاد بازار فروش محصولات گیاهان دارویی و استقبال شهروندان برای استفاده از این نوع گیاهان موجب می‌شود تا کشاورزان نیز رغبت به کشت آن‌ها داشته باشند.

 معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: کشت گیاهان دارویی توسط زنان خانوار در روستاها می‌توانند به آن‌ها برای ایجاد اشتغال بسیار تاثیرگذار باشد.

 وی افزود: در حال حاضر کاشت گیاهان دارویی در این استان محدود به کشت گیاهانی همچون زیره سبز، گل محمدی و آویشن است.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این خصوص اظهار کرد: عدم وجود بازار برای فروش گیاهان دارویی یکی از دلایل مهم عدم توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان توسط محسوب می‌شود.

 حیدر نامور بیان کرد: باید فرهنگ سازی‌های لازم در کشور در خصوص مصرف این گونه‌های ارزشمند گیاهی ایجاد شود.

 وی تصریح کرد: عدم صنایع فرآوری گیاهان دارویی از دیگر دلایل بروز این مشکل در استان است.

 نامور با اشاره به اینکه هم اکنون کشت گیاهان دارویی به لیمو، مریم گلی، بادرنج بوییه، نعنا فلفلی، آویشن باغی، گل محمدی، زیره سبز در این استان انجام می‌شود، توضیح داد: گیاهان دارویی تولیدی در این استان به مشهد به صورت خام صادر می‌شود.

 وی سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان را یک هزار و ۴۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: پتانسیل این استان برای تولید این نوع گیاهان بیش از این است که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.