×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش ۳۰ درصدی تولید گیاهان دارویی در استان یزد

محمدرضا ابراهیمی در گفت‎‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، سطح کشت گیاهان دارویی استان را قابل توجه ندانست و گفت: سطح زارعی گیاهان دارویی به جز محصول زعفران، در استان ۶۶ هکتار است که از این سطح سالانه حدود ۸۰ تن گیاه دارویی برداشت می‌شود.

 وی، تعداد گونه‌های گیاهان دارویی استان در بخش زارعی را ۱۲۲ گونه و در بخش مرتعی ۱۳۱ گونه ذکر کرد.

 ابراهمی، یکی از عمده گونه‎های گیاهی اقتصادی در استان را زعفران خواند و تصریح کرد: این محصول در استان دارای ۷۸ هکتار سطح غیربارور و ۳۱۵ هکتار سطح بارور است که سالانه منجر به برداشت ۱۴۵۲ کیلوگرم زعفران در استان می‌شود. تعداد بهره‌برداران زعفران در استان ۱۳۴۷ نفر هستند. تعداد بهره‌برداران دیگر گونه‌های گیاهان دارویی در استان نیز ۱۲۰ نفر است.

 وی درباره تأثیر خشکسالی‌ بر تولید گیاهان دارویی گفت: خشکسالی‌های متوالی در استان روی گیاهان دارویی تأثیر زیادی داشته، به طوری ‌که باعث کاهش سطح برداشت و کاهش تولید حدود ۳۰ درصدی شده است.

 ابراهیمی، خرده‌مالکی، ادامه خشکسالی‌ها و کاهش نزولات جوی، هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت را از چالش‌هایی خواند که تولید گیاهان دارویی استان را تهدید می‌کند و ادامه داد: کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و نیز پایین بودن قیمت محصولات تولیدی دیگر چالش‌های پیش روی کشاورزان است.

 این مسئول درباره راهکارهای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان، اظهار کرد: با توجه به پایین بودن نیاز آبی گیاهان دارویی، ایجاد فرهنگ‌سازی برای استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی و خرید تضمینی توسط شرکت‌های داروسازی و اطمینان فروش محصول تولیدی می‎تواند در توسعه کشت گیاهان دارویی در استان موثر واقع شود.

 ابراهمی خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که تاکنون از سوی جهاد کشاورزی در این رابطه صورت گرفته است، قرار گرفتن گیاهان دارویی در الگوی کشت اکثر شهرستان‌های یزد، پیشنهاد ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای برای کشت گیاهان دارویی در شهرستان‌های مستعد و برگزاری جلسات فنی برای کشت گیاهان دارویی در گلخانه‌های موجود استان بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.