×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تأکید فرماندار گرمی بر راه‌اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از فارس، محمود علایی عصر امروز در جلسه بررسی راهکارهای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در گرمی با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی و شرایط اقلیمی خاص این شهرستان، گرمی را جز مستعدترین مناطق استان در رویش گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: وجود گونه‌های متعدد گیاهان دارویی در شهرستان لزوم ایجاد مرکز مطالعه و تحقیقات کارشناسی گیاهان دارویی را می‌طلبد.

وی، رویش این گیاهان را ناشی از اقلیم، ارتفاع، خاک و آب مناسب منطقه اعلام کرد و افزود: این شهرستان از شرایط ویژه‌ای در زمینه گیاهان دارویی برخوردار است و شناسایی و فناوری آن می‌تواند نقش عمده‌ای در رشد و شکوفایی منطقه داشته باشد.

در این جلسه مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، شهرستان گرمی را یکی از زیستگاه‌های مهم گونه‌های گیاهی دنیا و برخی گونه‌های کمیاب‌ دانست و تصریح کرد: تنها گیاه ثبت شده ملی که در حال انقراض است گیاه سوسن چلچراغ نام دارد که در گردنه حیران یافت می‌شود.

سیده صغری جوادی از آغاز به کار مرکز رشد و فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اردبیل خبر داد و بیان کرد: در این مرکز سعی و تلاش می‌شود با حمایت از ایده‌های خلاقانه شرکت‌ها و هسته‌های علمی زمینه شناسایی و معرفی گیاهان دارویی استان و تجاری‌سازی آنها فراهم شود.

وی از آمادگی این نهاد برای ایجاد شعبه پژوهشکده گیاهان دارویی در شهرستان گرمی خبر داد و گفت: با توجه به استقبال خوب مسئولان اجرایی گرمی و وجود گونه‌های متنوع گیاهی در صورت فراهم شدن زمینه در آینده نزدیک این پژوهشکده کار خود را در این شهرستان آغاز می‌کند.

جوادی در ادامه سخنان خود افزود: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد در راستای شناسایی و کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و راهکار صحیح برداشت از عرصه‌های منابع طبیعی، دوره‌های آموزشی و تخصصی کوتاه مدت برای علاقمندان برگزار کند.

در این جلسه مدیر مزرعه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه استان و شهرستان گرمی برشمرد و تصریح کرد: وجود گیاهان دارویی با گونه‌های مهم و بومی امکان توسعه و تجارت جهانی آن را فراهم می‌سازد.

مهران اوچی اردبیلی، زراعت گیاهان دارویی را منشأ تحول اقتصادی در حوزه کشاورزی دانست و بیان کرد: عملکرد متوسط کشت به‌لیمو با برداشت یک تن در هکتار معادل ۳۵ میلیون تومان است و یا کشت گل گاوزبان بیش از ۸۰ میلیون تومان در هر هکتار درآمد مالی دارد و نیاز آبی این گیاهان نسبت به غلات پایین و حدود یک به ۱۰ است در حالی ‌که متوسط درآمد کشاورزان منطقه از هر هکتار کشت دیم در این منطقه حدود سه میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود کوه‌های متعدد و تپه‌های ماهوری در شهرستان گرمی بستر و شرایط کشت بذر گیاهان دارویی را فراهم آورده است، اضافه کرد: اختلاف دمای شبانه‌روزی نیز یکی دیگر از شاخصه‌های ویژه این شهرستان برای تولید این بذرهاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.