×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، کیوان رزاقی در گفتگو با مهر با بیان اینکه همه گیاهان می توانند گیاهان دارویی باشند ولی علم بشر به جایی نرسیده که بتواند از همه آنها استفاده کند، گفت: طب سنتی، جدید و عوام مردم از گیاهان دارویی استفاده می کنند.

رزاقی اظهار داشت: استان همدان قطب گیاهان دارویی کشور است و ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی دارد چرا که بیشتر این گیاهان در عرصه های منابع طبیعی و به وسیله باران و بارش زمستانه رویش پیدا می کنند و نیاز به آبیاری ندارند.

وی ادامه داد: با افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به گیاهان دارویی، میزان گیاهان دارویی جمع آوری شده از طبیعت پاسخگو نیست و این گیاهان باید کشت شوند تا جوابگوی نیاز جامعه باشد.

کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان در ادامه بیان کرد: در طب سنتی گفته شده که یک گیاه دارویی دارای چندین خاصیت است و این خواص ناشی از مواد موثری است که در گیاه وجود دارد.

رزاقی برای مثال به خاصیت گیاهی مثل گیویج یا زالزالک اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه مردم از میوه این گیاه در فصل پاییز بهره مند می شوند از گل و سرشاخه های آن در فصل بهار و در اواخر اردیبهشت که موقع برداشت آن است، نیز استفاده می کنند.

وی کاهش چربی خون، کاهش چربی عروق کرونر قلب، رفع گرفتگی عروق کرونر و همچنین خاصیت ضد حساسیتی پوست و خارش بدن را از خاصیت های این گیاه بیان کرد و ادامه داد: از این گیاه که به صورت خودرو در کوه های الوند همدان یا کوه های گرین نهاوند رویش پیدا می کند می توان چند فرآورده تهیه کرد.

وی گفت: به طور مثال عرق آن را که به نام عرق کیالک است می توان به عنوان داروی ضد حساسیت استفاده کرد.

کیوان رزاقی با بیان اینکه یکسری از گیاهان دارویی در استان همدان نسبت به سایر استان ها مرغوب تر است افزود: گیاه مفرا، بابونه کبیر، بومادران و مریم گلی در استان همدان از مرغوبیت خوبی برخوردار است و خیلی خوب رویش پیدا می کنند و از مواد موثره مناسبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه سیر همدان مرغوب ترین سیر جهان است، ادامه داد: متاسفانه از تولیدات این محصول به خارج از کشور صادرات نداریم ولی رازیانه و گیشنیز و سیاه دانه به سایر استان ها صادر می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.