×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

استان کرمان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و گستردگی عرصه ها همواره به عنوان یکی از استانهای غنی کشور در زمینه گیاهان دارویی به شمار می رفته است.

هم اکنون طب سنتی و عطاریها جزئی جدا نشدنی از زندگی مردم کرمان هستند ، بطوری که در هر کوی و برزنِ شهر کرمان یک دُکان(مغازه) عطاری با عطر و بوی خاص گیاهان دارویی وجود دارد.

یکی از هنرهای زنان کرمانی استفاده از طب سنتی است که این یکی از محاسن مردم این دیار است .

کرمان ، شهر عطاریها
کرمان از دیر باز به شهر عطاریها مشهور بوده بطوریکه در هر محله شهر کرمان از قدیم چندین مغازه عطاری وجود داشته است.

آقای زنگی آبادی ، مسئول اداره گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به گیاه دارویی زیره کرمان که شهرت جهانی دارد ، گفت: استان کرمان به دلیل تنوع آب و هوایی دارای ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه توسعه گیاهان دارویی است.

وی افزود : ظرفیت های موجود در بحث گیاهان دارویی در زمینه کشت ، فرآوری ، تولید و تجارت در استان کرمان زیاد است که با استفاده ی خوب و صحیح از این ظرفیت ها می توان به مردم و پیشرفت منطقه کمک کرد.

زنگی آبادی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی گزِ شهداد ، آنغوزه ، آلاله و آویشن بیشتر مورد توجه بهره برداران هستند ، افزود: بسیاری گونه های دیگر هم هستند که بیشتر به مصرف خانواده ها می رسد و به دلیل اطلاع کم تجار از آن ، کمتر وارد بازار می شوند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود سطح بسیار زیاد تولید ،اگر برنامه ریزی داشته باشیم می توانیم آنها را به بازارهای داخلی و خارجی معرفی کنیم.

زنگی آبادی با اشاره به اینکه فرآوری گیاهان دارویی نیاز اصلی استان است ، ابراز امیدواری کرد ، بتوانیم با همکاری مراکز علمی ، فرآوری آن را رونق دهیم تا مواد اولیه ما به صورت خام از استان و کشور خارج نشوند.

وجود بیش از ۱۰۰ عطاری در شهر کرمان

در بازار بزرگ شهر کرمان که بزرگترین راسته بازار جهان است ، راسته ای وجود دارد که به راسته ی عطاریها معروف است .

هر زمان به این مکان سر بزنید مملو از جمعیت است ، جمعیتی که یا به دنبال گیاهان مورد نظرشان هستند و یا گیاهان را از دشت و بیابان جمع کرده و برای فروش به عطاریها آورده اند.

به طور کلی می توان گفت: بیش از ۱۰۰ عطاری تنها در شهر کرمان وجود دارد که این خود دلیل دیگری بر اثبات شهر عطاریهاست.

مَفشو جز جدانشدنی جهیزیه دختران کرمانی

در خانه هر کرمانی نیز کیسه ای پارچه ای ، حاوی نفش و نگارهای سنتی وجود دارد که به آن مَفشو می گویند. در این مفشو کیسه های کوچکتری وجود دارد که در هر کدام گیاه دارویی خاصیست که نامش رویش نوشته شده است.

مفشو جز جدانشدنی جهیزیه دختران کرمانی هم هست .

سومین دانشکده طب سنتی کشور در کرمان

تنوع این گیاهان دارویی در استان پهناور کرمان و علاقه ی مردم این دیار به طب سنتی سبب شد سومین دانشکده طب سنتی کشور در این استان راه اندازی شود.

دکتر میترا مهربانی ، رئیس دانشکده طب سنتی کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت : دانشکده طب سنتی کشور در مرداد سال ۹۰ مجوز خود را از شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور گرفت و بعد از افتتاح به دست وزیر سابق وزارت بهداشت در بهمن ماه سال ۹۰ توانست فعالیت خود را شروع کند .

وی تصریح کرد : این دانشکده در حال حاضر۶ دانشجو در مقطع تخصصی طب سنتی pHDدر تهران ، ۶ دانشجو مقطع Phd تخصصی طب سنتی در کرمان دارد که از بهمن ماه سال ۹۱ شروع به تحصیل کردند و ۲ دانشجو در رشته دارو سازی سنتی و ۲ دانشجو دیگر نیز مشغول به تحصیل در دانشکده دارو سازی کرمان هستند .

مهربانی افزود: داروسازان و پزشکان عمومی می توانند در این رشته تخصصی ادامه تحصیل بدهند.

وی با اشاره به علاقه بسیار زیاد مردم به طب سنتی هدف از راه اندازی این دانشکده را پایه گذاری طب سنتی به روش کاملأ علمی در کشور عنوان کرد و یادآور شد : در این دانشکده افراد در مقطع دکترای پزشکی ، دارو سازی و در نهایت برای گرفتن تخصص در رشته طب سنتی تحصیل می کنند.

رئیس دانشکده طب سنتی کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان یکی ازاستانهای غنی در زمینه گیاهان دارویی است ، تصریح کرد : این از محاسنی است که کمک می کند دانشکده طب سنتی در کرمان گسترش بیشتری داشته باشد که این نیز حمایت بیشتر مسئولین را می طلبد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.