×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مطالعه خاصیت ضد میکروبی و ترکیب شیمیایی اسانس لعل کوهستان (.Oliveria decumbens Vent)

گیاه لعل کوهستان (Oliveria decumbens Vent.)، گیاهی است بوته ای از خانواده چتریان (Umbelliferae) که معمولا در مناطق جنوبی ایران یافت می شود. مردم این منطقه به طور گسترده ای از قسمتهای هوایی این گیاه در درمان بیماریهای عفونی استفاده می کنند.

هدف از این مطالعه، ارزیابی خاصیت ضد میکروبی اسانس حاصل از اندام هوایی این گیاه بر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها شامل باکتریهای گرم منفی و مثبت، قارچهای رشته ای و مخمرها با استفاده از روشهای دیسک دیفیوژن و میکروبراث دایلوشن در شرایط آزمایشگاه بوده است. شناسایی اجزای اصلی موجود در اسانس به وسیله دستگاه گاز کروماتوگراف (GC) انجام شد. ترکیبهای شناسایی شده در اسانس شامل تیمول (۲۶٫۹%)، کارواکرول (۰٫۲۵%)، پاراسیمن (۱۳٫۳%) و گاما-ترپینن (۱۱%) بود.

اسانس حاصل از اندام هوایی با میانگین قطر هاله عدم رشد ۳۴٫۸۶ میلی متر و MIC کوچکتر از ۰٫۲۵ ml ml-1 اثر ضد قارچی خوبی در مقابل قارچهای رشته ای و مخمر نشان داد. اثر ۲ میکرولیتر از اسانس بر قارچها با قطر هاله عدم رشد بزرگتر از ۲۷٫۳ میلی متر از اثر آمفوتریسین B با قطر هاله عدم رشد کوچکتر از ۱۷ میلی متر بیشتر بود.

باکتریهای گرم مثبت نسبت به باکتریهای گرم منفی در مقابل اسانس لعل کوهستان حساس تر بودند (۲۱٫۹ در برابر ۱۸٫۴ میلی متر). باکتریهای تشکیل دهنده اسپور (جنس باسیلوس) نسبت به اسانس مقاوم بوده و اسانس لعل کوهستان در مقابل باسیلوس ها دارای اثر مهاری بود. پسودوموناس آئروجینوزا با قطر هاله عدم رشد کمتر از ۸ میلی متر از سایر میکروارگانیسم ها نسبت به اسانس مقاوم تر بود.

میکروارگانیسم ها از نظر مقاومت نسبت به اسانس گیاهی متفاوت بوده و باکتریها (گرم مثبت و منفی) نسبت به قارچها و باکتریهای گرم منفی نسبت به باکتریهای گرم مثبت مقاوم تر بودند. این اثر به ترکیبهای فنلی اسانس، به ویژه تیمول آن مربوط می شود. مطالعات بیشتری لازم است تا کارآیی این اسانس به عنوان یک عامل ضد میکروبی ارزیابی گردد

 

برای دانلود فایل کلیک کنید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.