×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با فعالیت های جهاد دانشگاهی ایلام در زمینه گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، ذبیح‌الله مهری‌پور، رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه ایلام اظهار کرد: استان ایلام دارای منابع طبیعی خدادادی فراوانی است که گیاهان دارویی قسمت اعظمی از این منابع طبیعی و نعمت‌های خدادادی را تشکیل می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه در سبد غذایی و طب سنتی منطقه زاگرس و مخصوصا استان ایلام گیاهان دارویی سهم عمده‌ای داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این ظرفیت عظیم برای اینکه وارد چرخه‌ی علم و فنآوری شود کاری جهاد گونه می‌طلبید که جهاد دانشگاهی با توجه به رسالت‌هایی که دارد قدم در این عرصه گذاشت.

 

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، ادامه داد: امروز به لحاظ ایجاد چرخه‌های علم و فنآوری از شناسایی خواص تا تکثیر گیاهان دارویی چرخه‌ای را ایجاد می‌کند که ارزش افزوده فوق‌العاده ایجاد کرده و اشتغال و پویایی فعالیت‌های علمی را به دنبال خواهد داشت.

 

مهری‌پور ادامه داد: با توجه به اهتمام دولت در سال‌های اخیر و توجه معاونت علمی فناوری رییس جمهور و نظر خاص رهبری بر طب سنتی این موضوع باید بیش از پیش مورد توجه مجامع علمی قرار می‌گرفت که جهاد دانشگاهی فعالیت‌های ارزنده‌ای را در این زمینه انجام داده است.

دبیر ستاد گیاهان دارویی استان ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع جهاد دانشگاهی واحد استان از سال گذشته از سه سال پیش قدم در این عرصه گذاشت و هم اکنون نزدیک به ۴۰ هکتار از زمین‌های استان زیر کشت این گیاهان رفته است.

 

وی قدم‌های برداشته شده را فاز اول فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در این عرصه دانست و ابراز امیدواری کرد: شاهد رونق این فعالیت‌ها با حضور کارشناسان و همکاری دیگر دستگاههای متولی باشیم.

 

حیدر مفتاحی‌زاده مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام نیز گفت: نزدیک سه سال است که جهاد دانشگاهی بصورت جدی در زمینه گیاهان دارویی وارد شده است و هم اکنون نتایج تحقیقات را به صورت خدمات به مردم ارائه می‌دهد.

 

مفتاحی‌زاده با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد سطح تولید گیاهان دارویی در استان در سال ۱۳۸۹ صفر بوده است، گفت: در سال گذشته ۴۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی رفت و ۱۰ تن برداشت شده است و برآورد می‌شود امسال بالغ بر ۱۰۰ تن گیاه دارویی برداشت شود.

 

وی مزیت این محصولات را ارگانیک بودن آنها دانست و گفت: چون مشتریان خرید این محصولات شرکت‌های دارویی معتبر است استفاده از سم و کود در این محصولات بر اساس استاندارد G.C.P است.

 

مفتاحی‌زاده ادامه داد: هدف ما انجام گرفتن کاشت تا برداشت، بازاریابی و فرآوری در استان است و کارهای انجام گرفته شده در استان در بحث اقتصادی نوید بخش است و می‌تواند در راه تحقق حماسه اقتصادی استان حرکت کند.

 

مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: فعالیت های انجام گرفته در این نهاد در استان به فعال شدن بخش های خصوصی انجامیده است و گام بعدی ما ورود به عرصه صادرات محصولات از مرز مهران است که می تواند موجب توسعه استان شود.

 

وی راه انداری مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی استان رااز دیگر کارهای مهم انجام شده در این معاونت دانست و گفت : این مرکز بستر مناسبی برای رشد بخش خصوصی است و چرخه گیاهان دارویی به دست واحدهای فناور مستقر شده در این مرکز شکل خواهد گرفت و تاکنون ۵ واحد فنآور در این مرکز مستقر شده اند.

 

علی فرضی نژاد کارشناس گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام نیز گفت: کار کشت گیاهان دارویی که از اسفندماه در مناطق گرمسیری استان آغازشده است .

 

وی با بیان اینکه کاشت مشترک با دانشگاه ایلام در سطح ۱۰ هکتار و انجام مشاوره در مراحل مختلف کاشت ، داشت و برداشت با کشاورزان در سطح ۳۰ هکتار انجام شده است تصریح کرد:کاشت نعناع فلفلی، بادرنجبویه و به لیمو در برتش دهلران با همکاری امور عشایری استان بوده است.

 

این کارشناس گیاهان دارویی گفت:در شهرستان چرداول هم ۴ هزار متر زیر کشت بادرنجبویه و نعناع فلفلی رفته است.

 

این کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه در شهرستان مهران ۵ هکتاربصورت مشاوره ای و نظارت توسط کارشناسان جهاد دانشگاهی در مزرعه دانشگاه ایلام زیر کشت نعناع فلفلی ، بادرنجبویه و به لیمو رفته است تصریح کرد:۱۰ هکتار نیز بصورت کار مشترک با دانشگاه ایلام در مزرعه این دانشگاه زیر کشت این محصولات رفته است.

 

وی ادامه داد: میزان کشت این گیاهان به ترتیب در شهرستان های ایوان و سیروان ۲ و ۱هکتار بوده است که زیر کشت نعناع فلفلی و بادرنجبویه رفته

است و در سیروان نیز ۱ هکتار زیر کشت نعناع فلفلی رفته است.

 

فرضی نژاد روش آبیاری محصولات را بارانی و جوی و پشته عنوان کرد و گفت :قلمه ی به لیمویی که امسال در مزارع کشت شده است محصول خود جهاد دانشگاهی است که بصورت ریشه دار در گلخانه های استان تولید شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.