×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زعفران، ظرفیتی اقتصادی برای استان لرستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، محققان مرکزتحقیقات کشاورزی استان لرستان، بومی سازی کشت محصول زعفران را در۱۰سال اخیر بررسی کرده اند که براساس آزمایشهای علمی ومستند این مرکزمعلوم شد زعفران تولید شده در استان می تواند بعنوان مرغوب ترین و ممتازترین زعفران کشور معرفی شود.
زعفران گیاهی است کم توقع که در اراضی با حاصلخیزی کم تولید می شود این گیاه سازگار با مناطق گرم وخشک بوده و درنقاط با زمستان ملایم و تابستان های گرم وخشک رشد و نمومی کند، ضمن اینکه نیازآبی آن بسیار پایین ومقاومت به سرمای این گیاه نیز تا حداقل۱۸- درجه سانتیگراد است.
با این حال لرستان بدلیل برخورداری ازاین شرایط اقلیمی مناسب، اراضی حاصلخیز وبارندگی مناسب ازبوم گاههای اولیه کشت و خاستگاه زعفران درایران بوده که با اتکا به این عوامل، زعفران تولیدی استان از کیفیت و کمیت بالاتری در مقایسه با مناطق زعفران خیز ایران برخوردار است.
ازمزایا و محاسن گیاه زعفران می توان به نیاز آبی کم این گیاه، امکان کشت درخاکهای شنی و رسی، کمک به روند ایجاد اشتغال، رعایت تناوب زراعی،اهمیت کم حجم بودن میزان محصول استحصالی وارزش ریالی بالای آن وهزینه های مربوط به حمل ونقل و رساندن به بازارهای مصرف و مقصد در پایین بردن هزینه های تولید اشاره کرد.
مسئول مرکزتحقیقات جهادکشاورزی ومنابع طبیعی لرستان با اشاره به ویژگیهای زعفران این استان گفت: براساس آزمایشهای علمی ومستند این مرکز زعفران تولیده شده درمزارع لرستان مرغوب ترین و ممتازترین زعفران کشوراز لحاظ رنگ و اسانس محسوب می شود.
کریم قربانی افزود: میزان رنگ دهی زعفران لرستان براساس آزمایشها ۲۷۷٫۲۷ واحد است که در مقایسه با زعفران ممتاز ایران که ۲۲۰ واحد است دارای مرغوبیت بهتری است.
وی افزود: همچنین عطر زعفران لرستان ۳۳٫۱۳ واحد است در صورتی که عطر زعفران برترایران بین ۲ تا ۵۰ واحد است.
وی با اشاره به طعم زعفران لرستان در مقایسه با زعفران ممتازکشور افزود: طعم زعفران لرستان ۱۰۰٫۲۳ واحد است که درمقایسه با زعفران برترکشور که ۸۵ واحد است دارای کیفیت بهتری است.
خادمی،کارشناس مرکزتحقیقات جهادکشاورزی لرستان هم افزایش درآمد، راندمان تولید بالا وجلوگیری ازهدر رفتن آب و فرسایش خاک را ازجمله مزایای کشت زعفران در لرستان دانست.
درهمین راستا مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ابتدا به اجرای طرحهایی در چند سال اخیر درشهرستانهای خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، چگنی وبخش چغلوندی برای احیای کشت زعفران اقدام کرد.
مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه اکثر زمینهای استان لرستان قابلیت کشت زعفران را دارند گفت: درحال حاضربیش از۲۵۰خانوار بهره بردار زعفران در استان لرستان وجود دارد.
طاهری مقدم افزود: درحال حاضر۴۲هکتار از اراضی کشاورزی لرستان به کشت زعفران اختصاص دارد و این گیاه در تمام شهرستانهای استان کشت می شود.
وی افزود: با توجه به نتایج تحقیقاتی و ترویجی کشت زعفران، متوسط تولید در واحد سطح زیر کشت درمزارع استان بیشترازمیانگین کشوربوده و ازلحاظ کیفیت نیز زعفران لرستان براساس استاندارد ملی ایران در رتبه ممتاز کشور قرارگرفته است.
پیرحیاتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی لرستان هم با اشاره به روند برداشت محصول زعفران در استان گفت: درسال گذشته درهرهکتار زمین کشاورزی کشت شده توسط کشاورزان لرستانی۷ کیلو زعفران برداشت شده است.
مدیر کل جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه تا کنون ۲۳۰ کیلوگرم زعفران در استان تولید شده است گفت: شهرستان کوهدشت بعنوان یکی ازمزارع ترویجی استان با تولید ۲۸کیلودرهکتارطی سالهای گذشته حداکثر رکورد تولید در کشور را داشته است .
طاهری مقدم افزود: توسعه کشت زعفران بعنوان تولیدی قابل دسترس برای زنان وجوانان روستایی در اراضی کوچک روستاها که دارای توجیه اقتصادی است بویژه در مناطق نیمه گرمسیراستان مورد توجه و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی گفت: باتوجه به اینکه توسعه کشت زعفران درچند سال اخیر مورد توجه کشاورزی قرارگرفته است هنوز میزان تولید وسطوح زیرکشت درمقایسه با چند استان زعفران خیزکشور قابل مقایسه نیست.
طاهری مقدم هماهنگی نظام بانکی جهت ارائه تحقیقات، وجود واحدهای بسته بندی، وجود اتحادیه و ضرورت اجرای طرحهای تحقیقاتی تکمیلی برای افزایش تولید زعفران را از برنامه های دردست اقدام برای توسعه کشت زعفران عنوان کرد.
توسعه مزارع زعفران با هدف تولید بیشتر وبهترمحصول با رعایت اصول تغذیه مثل استفاده ازکود ازت، محلول پاشی و برگزاری کلاس های آموزشی برای بهره برداران درارتقای کیفیت زعفران بی تأثیر نیست.
رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز گفت: با تصویب وهمکاری استانداری وبانک کشاورزی متقاضیان احداث مزارع زعفران برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند که با توجه به اعتبارات متقاضی موفق به دریافت تسهیلات می شوند.
طاهری مقدم افزود: از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان آموزش کشاورزان از طریق ترویج وآموزش انجام خواهد شد.
وی هدف از تشکیل این کلاسها را آشنایی با روشهای علمی کشت زعفران، تبادل نظر بین کشاورزان و کارشناسان ،ارتقای آگاهی تولید کنندگان زعفران و افزایش کمی وکیفی این محصول عنوان کرد.
خادمی کارشناس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی لرستان هم گفت: ازآنجا که پیاز زعفران حدود ۷ سال در زمین می ماند باید خاک زمین سبک یا ترکیبی ازشن و رس باشد تا پیاز بتواند دراین مدت علاوه برتامین موادغذایی درمقابل شرایط خاص منطقه مقاومت کند.
باتوجه به شرایط مساعد کشت زعفران دراستان لرستان، بارندگی مناسب در طول دوره رشد از مهرماه تا اردیبهشت،عدم بارندگی درفصل تابستان برای جلوگیری از پوسیده شدن پیاز زعفران، وجود دمای مناسب طی فصل رشد زعفران، از جمله شرایط مساعد برای کشت وتولید پیاز زعفران است.
خادمی با بیان اینکه کاشت این محصول مورد استقبال کشاورزان لرستانی قرارگرفته، است ، گفت: درسال گذشته بیش از۴۰ تن پیاز زعفران درمیان کشاورزان سطح این استان توزیع شده است.
مدیرزراعت جهاد کشاورزی لرستان در خصوص کشت زعفران در این استان گفت: با احداث مزارع جدید کشت زعفران فقط با پیاز آن مقدور و معمول است بنابراین تهیه و انتخاب پیاز مرغوب در ایجاد و گسترش کشت زعفران حائز اهمیت است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: با توجه به اینکه مزارع زعفران استان تازه احداث است تا سال گذشته هیچ یک ازمزارع قابلیت برداشت پیاز را نداشته اما انتظار می رود در سال ۹۲ حدود ۲۰ درصد از پیازمورد نیاز استان از داخل استان تأمین شود.
پیرحیاتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: تاکنون میزان۲۰۰تن پیاز زعفران کیفی وارد استان شده است که تامین وخرید آن ازمحل اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته است.
به هر حال به نظر می رسد با توجه به ظرفیت ویژه لرستان در زمینه کشت محصول مهم زعفران باید از این قابلیت به خوبی استفاده کرد و در راستای ایجاد درآمد و اشتغال پایداردراین استان گام برداشت.
مهم ترین مشکل زعفران‏کاران لرستانی فروش و صادرات این محصول است، چراکه جهاد کشاورزی استان، محصول را از زعفران‎کاران خریداری نمی‎کند و به دلیل نبود بسته‏ بندی مناسب، زعفران لرستان به تهران و مشهد فروخته ‎و با برند این استان ها به دیگر نقاط صادر می‎شود.
از آنجا که زعفران می تواند منبع درآمد بسیار بالایی برای استان لرستان باشد در این راستا بحث بسته بندی و صنایع تبدیلی زعفران نیز باید مدنظر قرار گیرد.
نبود صنایع بسته بندی موجب می شود این گیاه که طلای سرخ لرستان است به صورت فله ای و به شکل نامناسبی از استان صادر شود.
متاسفانه در بحث بسته‎بندی اقدامات مطلوبی صورت نگرفته واکنون فقط چند واحد بسته‎بندی به صورت شرکت های تعاونی مشغول به کارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون به دلیل میزان کم تولید استان واحد بسته بندی مکانیزه ای دراستان راه اندازی نشده اما برخی از تولید کنندگان به روش دستی و سنتی محصول را بسته بندی می کنند.
به نظر می رسد پیش نیاز اصلی برای راه اندازی واحدهای بسته بندی ، افزایش تولید استان باشد که با توجه به توسعه کشت واستقبال کشاورزان برای احداث مزارع زعفران دراراضی کوچک و بعضاً شیب دارحاشیه روستا ها این مهم در حال دستیابی است.
اسحاق طاهری‏ مقدم با اشاره به اقدامات موثر ۲سال اخیر درخصوص برند محصولات ممتاز استان افزود: طی ۲ سال اخیر اقدامات موثری در زمینه صدور مجوز برای بسته‎بندی زعفران استان و صنایع تبدیلی این محصول توسط این سازمان انجام گرفته است.
با توجه به درآمد بالای اقتصادی حاصل از کشت زعفران، بیکاری فارغ التحصیلان کشاورزی، شرایط مناسب آب وهوایی درتمام نقاط استان،عمراقتصادی ۷ساله پیازهای زعفران، وجود قطعات زمین کوچک وبلا استفاده درحواشی روستاها، نیازآبی خیلی کم، توزیع مناسب کاشت و برداشت، و وجود زنان فعال روستایی به عنوان نیروی انسانی کارآمد می توان حرکتی نو و اقتصادی در راستای ایجاد در آمد و اشتغال پایدار در لرستان همراه باعواید اقتصادی بالا ایجاد کرد از سوی دیگرهم اکنون که سالهاست زعفران لرستان به عنوان مرغوبترین زعفران ایران جای خود را در بازارهای مختلف کشور تثبیت کرده نیاز است با مشخصه و بسته بندی مناسب راهی بازارهای جهانی شود و این محصول به عنوان مرغوبترین زعفران ایران و ظرفیتی نهفته از درآمد و اشتغال جایگاه خود را پیدا کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.