×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهره برداری مردم آذربایجان غربی از گیاهان خودروی طبیعت و لزوم فرهنگ سازی جهت جلوگیری از برداشت بی رویه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، یلمیک، شنگ، بولاغ اوتی، مندی، کهلیک اوتی، گندله، نعناع و جعفری کوهی، ریواس، کنگر، اسفناج وحشی، گل گاوزبان، قاریاغی، پونه و قارچ کوهی تنها تعدادی از جمع کثیر گیاهان خوراکی است که با آمدن بهار به سفرهای مردم آذربایجان غربی رنگ و بوی دیگری می بخشند.

گروهی از مردم این دیار گیاهان کوهی را در بهار جایگزین مواد پروتئینی و علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز اعتقاد خاصی به خاصیت دارویی این گیاهان دارند.

همچنین برداشت گیاهان دارویی و کوهی منبع درآمد مناسبی برای روستائیان ازن منطقه است، در این فصل سال گروه هایی از خانواده‌ها در کوهپایه‌ ها و دشتهای مناطق مختلف آذربایجان غربی با جمع آوری و عرضه این گیاهان به بازار منبع درآمد خوبی برای خود دست و پا می کنند.

هر چند آمار دقیقی از میزان برداشت گیاهان خوراکی در این استان وجود ندارد، اما هرساله به هنگام فصل بهار هزاران کیلوگرم از انواع گیاهان خوراکی استان وارد بازار محلی و استان‌های همجوار می ‌شود.

خطر آسیب و انقراض گیاهان خوراکی و هشدار مسئولان

با ورود به فصل بهار و رشد جمع ‌آوری گیاهان وحشی، مسئولان و کارشناسان منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست نیز، نگرانی خود را از خطر تخریب طبیعت اعلام می‌دارند و خواستار حفاظت از منابع طبیعی و دقت در جمع‌آوری گیاهان می شوند.

به گفته آنان، همه ساله با گسیل مردم به دامن طبیعت و جمع‌آوری انواع گیاهان خودرو و حتی کمیاب با هدف کسب سود، محیط زیست دچار لطمه‌ها و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.

بر اساس اعلام کارشناسان هم اکنون به دلیل چیدن گیاهان قبل از گل دهی برای تامین معاش روستائیان و خوراک، گیاهان زرابی، ریزک، تره ‌کوهی و موسیر روی خط انقراض قرار گرفته ‌اند.

حفظ و نگهداری این نوع گیاهان بر عهده عموم مردم است و نباید آنان تنها به فکر به‌ دست آوردن درآمد از راه بوته‌ کنی یا ریشه ‌کنی باشند، چرا که رشد و تکثیر این‌گونه گیاهی به کندی صورت می‌گیرد و عوامل طبیعی و برداشت‌های بی‌رویه از عوامل حیات گیاهان است.

 آموزش صحیح درباره چگونه و چه وقت چیدن گیاهان بهترین راه جلوگیری از انقراض این قبیل گیاهان است.

فرسایش خاک، آلودگی محیط‌ زیست و به‌ هم خوردن تعادل زنجیره غذایی برخی از پیامدهای جبران ‌ناپذیر از بین رفتن پوشش گیاهی است، هر گیاه اطلاعات ژنتیک بسیاری را به همراه دارد که می‌تواند پشتوانه ارزشمندی برای توسعه پایدار محیط‌ زیست باشد.

تاکنون حداکثر ۷۰۰ و حداقل ۴۶۰ گونه گیاهی دارویی از جمله کاسنی، شب بو و انعناع، بولاغ اوتی،ختمی، چوبان کبریتی، بادرنجبویه، شیرین بیان، ثعلب، مرزه، اله گز، نسترن، موسیر، گندله، داغ جعفری سی، داغ قارپیزی، دوه دابانی، مندی، قوش اوزومی، داغ سقزی، یمیشان، چریش، هویچ وحشی، غازیاغی، یارپیز، کنگر، شوید، کهلیک اوتی و اوشقون در آذربایجان غربی شناسایی شده و استان از لحاظ تنوع گیاهان دارویی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

بیش از نیمی از گونه های گیاهی موجود در آذربایحان غربی خاصیت دارویی دارند و در حال حاضر به صورت سنی از حدود ۱۵۰ نوع استفاده می شود، از میان انواع گیاهان دارویی موجود ۴۲ نوع گیاه دارویی در آذربایجان غربی کشت می شود.

آذربایجان غربی با بیش از ۳۷هزار کیلومتر مربع وسعت و برخورداری از آب وهوا و بارش‌های مناسب یکی‌از مهمترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان وحشی در کشور به شمار می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.