×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، استان کوهستانی ایلام دارای منابع خدادادی فراوان است که هر کدام می تواند برای کل استان منشا تحول و توسعه باشد که در این بین نقش گیاهان دارویی و خوراکی در استان پر رنگ است.

کوه های فراوان در استان ایلام باعث شده که هر ساله به خصوص در فصل بهار گیاهان خوراکی رویش کنند و از قدیم تاکنون این گیاهان خوراکی بر سر سفره های مردم استان حضور پررنگ داشته است.

مردم در زمانهای بسیار دور وقتی که غذایی برای خوردن نبود از همین گیاهان خوراکی کوه ها برای ادامه زندگی استفاده می کردند و حال بعد از گذشت سالها باز این گیاهان به دلیل خاصیت های پزشکی و خوشمزه بودن مورد استفاده قرار می گیرند.

پوشش گیاهان متنوع در مناطق کوهستانی ایلام و آب و هوای ‏مستعد زمینه را برای رویش انواع گیاهان فراهم کرده به گونه ای که انواع خوراکی، صنعتی و ‏دارویی مختلفی در این مناطق به صورت خودرو رویش می یابند.‏

بهره مندی از این موهبت الهی و وفور گونه های گیاهی خوراکی در مناطق کوهستانی استان ایلام موجب شده که همه ساله در فصل بهار منبع اشتغالی برای شمار زیادی از اهالی این استان به ویژه روستائیان فراهم شود و زنان هنرمند ایلامی نیز با درست کردن غذاهای محلی سفره خانواده را رنگین می کند.

برخی گردشگرانی که دوستدار غذاهای گیاهی هستند نیز با خرید این گیاهان آنرا به شهر و دیار خود می برند. گونه های خوراکی گیاهی به واسطه پرورش مناسب در دامنه طبیعت و خواص دارویی و طعم دلچسب از جذابیت مطلوبی برای مردم استان ایلام برخوردار است.

برخی از این گیاهان همانند کنگر، قارچ، تره کوهی، پنیرک، کله شگ، پاغازه و پیچگ مورد ‏استقبال شهروندان قرار دارند که در کوهستانهای ایلام می رویند و برخی نیز با تهیه انبوه این گیاهان آنان را با قیمت های مختلف در سطح بازار به فروش می رسانند.‏

قیمت گیاهان خوراکی نظیر تره و قارچ از دیگر گیاهان خوراکی بیشتر است به گونه ای که در ‏برخی موارد قیمت هر کیلو تره (ترگ) تا ۱۵۰هزار ریال نیز افزایش می یابد.‏

شهروندان ایلامی همه ساله با شروع تعطیلات بهاره و آغاز تفرج، گیاهان خوراکی مناطق ‏کوهستانی را برداشت کرده و برای تهیه غذاهای سالم از آنها استفاده می کنند.‏

بر اساس برآوردهای اداره کل منابع طبیعی استان در فصل بهار روزانه حدود ۱۲۰ تن انواع این ‏گونه گیاهان خوراکی از مناطق مختلف استان برداشت می شوند.‏

معاون منابع طبیعی استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از یک هزار گونه گیاهی در استان شناسایی شده که ۳۰۰ گونه آنها خوراکی، صنعتی و ‏دارویی است و حدود ۸۷ درصد گستره استان ایلام را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

عبدالسلام پیری عنوان کرد: استان ایلام از نظر گیاهان دارویی در کشور یک ذخیره گاه مهم به شمار می رود و اهداف کلان منابع طبیعی استان، توسعه و احیای گیاهان به خصوصی گیاهان دارویی است.

وی افزود: برای توسعه و استفاده عموم مردم از گیاهان دارویی در اولین گام شناسایی گیاهان و مناطق رشد آنها ضروری است که این امر باید بر روی نمونه هایی که با اطلاعات دقیق کشاورزی همراه است انجام شود.

این مسئول بیان داشت: استان ایلام با داشتن منابع طبیعی یکی از مناطق با ارزش کشور در زمینه گیاهان دارویی است و به نظر می رسد با تدوین و اجرای برنامه ای جامع برای استفاده از این منابع و احیا و گسترش سطوح کشت می توان این محصولات را گسترش و در نهایت با حفاظت از این گونه ها و تکثیر آن، اشتغالزایی و در نهایت توسعه اقتصادی را به ارمغان آورد.

این مسئول اضافه کرد: در صورتی که بارندگی‌ها در فصل زمستان و بهار نرمال باشد سالانه ۷۰۰ تن انواع گیاهان دارویی به ارزش اقتصادی هشت میلیارد ریال در استان ایلام تولید می‌شود.

وی گفت: کنگر، پنیرک، پاغازه، شنگ، آوندول، علف چشمه، پیازکوهی، سیرکوهی، تره کوهی و قارچ‌ های کوهی از جمله گیاهان خوراکی شناسایی شده و معروف کوهستان‌های ایلام است.

پیری افزود: این گیاهان دارویی و خوراکی در جنگل‌ها و کوهستان ‌های استان ایلام رشد کرده و تولید می‌شود و گروه‌های گیاهان خوراکی افزون بر تنوع بخشی به طبیعت استان سبب اشتغالزایی فصلی بسیاری از جوانان ایلامی نیز شده است.

وی افزود: فعالیت در عرصه گیاهان دارویی هم درآمدزا و هم اشتغال زاست و هم می‌توان با ایجاد صنایع جانبی در کنار آن فعالیت‌های مفیدی را انجام داد.

وی گفت: پنج گونه که از نظر اقلیمی‌با شرایط استان سازگاری بیشتری دارند شناسایی شده‌اند و از لحاظ اقتصادی این گونه‌ها درآمدزا هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.