×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید بزاق مصنوعی دهان با استفاده از شیره گیاه آلوئه ورا

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز گفت : این بزاق مصنوعی به همت دکتر امید رجبی دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی ، ایمان نایبی و جمشید خان چمنی طراحی و ساخته شده است .

دکتر تفقدی با اشاره به اینکه کاهش و یا قطع بزاق یکی از عارضه ها و مشکلات بیماران مبتلا به سرطان های سرو گردن به شمار می رود گفت :‌ کمبود ترشح بزاق منجر به عفونت ، پوسیدگی دندان ، کاهش کیفیت زندگی ، از بین رفتن حس چشایی در این دسته از بیماران می شود .

وی افزود : این بزاق مصنوعی با شماره ۷۸۱۹۴ به ثبت رسیده است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهداعلام کرد : یکی از روشهای تامین بزاق بیماران استفاده بزاق های مصنوعی ترکیبات سلولزی ، دارویی است .

دکتر امید رجبی گفت : ‌با بررسی های انجام شده گیاه آلوئه ورا دارای شیرابه مناسبی برای تهیه بزاق است که با تلاش محققان بهترین نوع فرمول از نظر رنگ ، قوام ، مقاومت میکروبی طراحی و بر روی بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن مورد استفاده قرار گرفت .

وی با اشاره به اینکه هم اکنون داروهای بزاق مصنوعی از خارج از کشور تامین می شود افزود : ‌تولید این دارو نقش موثری در جلوگیری از خروج ارز ایفا می کند همچنین نسبت به نمونه های خارجی علاوه بر اینکه بر پایه گیاهی است پایداری و طعم بهتری دارد .

دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص برنامه ریزی برای تولید تجاری این دارو نیز گفت : هم اکنون در حال تاسیس یک شرکت دانش بنیان دارویی در دانشگاه هستیم که پس از راه اندازی این شرکت مراحل تولید تجاری این دارو نیز انجام می شود .

دکتر امید رجبی گفت : ‌این دارو هم اکنون به صورت موردی برای بیماران سرطانی بیمارستان امید مشهد مورد استفاده قرار می گیرد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.