×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹ گیاه مفید برای درمان بیماریهای التهابی مفاصل، آرتریت و نقرس

۱- کرفس Apium  graveolense در طب سنتی اروپا یک داروی مهم برای درمان مشکلات آرتروزی و روماتیسمی است که در آن مفاصل، عضلات و تاندون ها متورم و سفت شده و دچار درد می گردند. دانه های کرفس حاوی یک روغن فرار (اسانس) است که باعث تحریک کلیه ها به دفع مواد زاید از بدن می شود.

بطور خاص، می توان از عملکرد خوب کرفس در حذف نمکهای اورات از بدن اشاره کرد که اغلب باعث التهاب و سفتی در سیستم عضلانی و اسکلتی می شوند. دانه های کرفس برای درمان درد و سفتی عضلات به خصوص در اوایل صبح و بعد از بیداری به خوبی اثر دارند.

بذر کرفس همچنین برای دفع مایعاتی که در اثر آرتریت در مفاصل تجمع کرده اند نیز مفید می باشد. نقرس، یکی از مهمترین علائم این عارضه (آرتریت) است که می توان برای درمان و جلوگیری از عود آن از بذر کرفس استفاده کرد.

۲- گیاه بابا آدم Arctium lappa را می توان در هر موقعیتی که بدن نیاز به یک دفع سریعتر موارد زاید دارد استفاده کرد. شرایطی مثل آکنه، کورک، اگزما، آرتریت، فیبرومالژی و التهاب لوزه از جمله شرایطی هستند که نیاز به داروهایی دارند که بتواند مواد زاید را از سلولها دفع کند. لذا این گیاه (بابا آدم) با تسریع دفع مواد زاید از بدن و جلوگیری از تجمع مایعات در مفاصل می تواند به درمان بیماری نقرس و آرتریت کمک کند.

۳- تحقیقات اخیر، اثر مثبت زردچوبه Curcuma longa را در موارد گوناگونی مثل سوء هاضمه، تهوع، ورم معده، زخم معده، اختلالات کبدی، کلسترول بالا، ورم مفاصل، مشکلات التهابی و خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری کرون در یافته اند.

۴- تحقیقات اخیر نشان داده است که کنگر فرنگی (آرتیشو) Cynara scolymus یک گیاه مهم برای تقویت کبد و کلیه هاست و در نتیجه می تواند در شرایط مزمن مثل آرتریت، نقرس و بیماریهای کبدی به عنوان یک داروی سم زدا عمل نموده و مفید باشد.

۵- قدرت ضد التهابی شیرین بیان  Glycyrrhiza glabra می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و polymyalgia کمک می کند

۶- اطریفل (شبدر باتلاقی) Menyanthes trifoliate در صورتی که توسط یک پزشک یا متخصص طب گیاهی (و نه به صورت خوددرمانی) تجویز شود، می تواند در طیف وسیعی از بیماریها مانند نقرس، فیبرومیالژیا، دردهای روماتیسمی، پلی میالژیا و آرتریت روماتوئید مؤثر باشد.

۷- گل مغربی Oenothera biennis دارای روغن های چرب امگا-۶ است که می تواند در طیف وسیعی از بیماریهای التهابی مثل آرتریت روماتوئید و اگزما مفید واقع شود. تصور می شود که این گیاه از دو راه مجزا برای از بین بردن التهاب عمل می کند. روغن گل مغربی می تواند در بیماریهای التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید باعث کاهش التهاب در مفاصل عضلات شود.

۸- روغن دانه ی انگور فرنگی Ribes nigrum مثل روغن گل مغربی دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا-۶ است که می تواند برای کنترل التهاب در بیماریهایی نظیر آرتریت روماتوئید و ام اس (Multiple Sclerosis) مفید باشد.

۹- میوه تمر هندی Tamarindus indica قابلیت دسترسی ایبوپروفن را در بدن بالا می برد و می توان از آن در بیماریهای آرتریتی برای کاهش میزان مصرف داروهای آسپرینی استفاده کرد.

گردآوری: جلال عباسیان

  1. ابراهیم

    با سلام مطالب ارائه شده بسیار مفید بود .با تشکر

  2. م.آ

    تشکرازشما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.