×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استفاده از عصاره گیاهی جهت نابودی انتخابی علف هرز سس توسط محققان ایرانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی دکتر بهرام تفقدنیا، عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی پژوهشگاه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انگل سس گفت: سس یک علف هرز انگل است؛ توانایی فتوسنتز ندارد و به محصولاتی چون یونجه، سیب زمینی و چغندرقند خسارات فراوانی وارد می‌کند. این علف هرز مکنده‌های خود را وارد گیاه کرده و از آن تغذیه می‌کند

وی افزود: Dodor یا سس به معنای لرزش ضعیف است. این علف هرز با انحراف مسیر قندها از میزبان باعث ضعف آن می‌شود، به طوری که میزبان قادر به تشکیل میوه نیست.

عضو هیات علمی پژوهشکده کشاورزی با بیان اینکه علف کش شیمیایی انتخابی برای از بین بردن علف هرز انگل سس وجود ندارد، افزود: در صورت ایجاد این علف هرز انگل در مزارع باید تمامی مزرعه همراه با محصول سوزانده شود یا از علف کش‌های عمومی استفاده کرد که موجب از بین رفتن محصول مزرعه می‌شود.

تفقدنیا تصریح کرد: در این طرح عصاره چند گیاه گرفته و تست‌های مختلف جهت کنترل سس انجام و نهایتا عصاره کمپوست گیاهی به عنوان علف کش انتخابی علف هرز انگل سس تولید شده است.

وی ادامه داد: در عصاره کمپوست به دست آمده دو نکته قابل توجه وجود دارد. یکی اینکه علف هرز را به طور کامل بدون ایجاد اثرات نامطلوب و مضرات شیمیایی از بین می‌برد. دیگری انتخابی عمل کردن این کمپوست است.

تفقدنیا خاطرنشان کرد: این روش در واقع علاوه بر از بین بردن انتخابی یک روش پیشگیری نیز محسوب می‌شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.