×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نسل لاله های واژگون ایلام در حال منقرض شدن

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، لاله های واژگون از منحصر بفرد ترین گونه گلها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه شناسان، این گل سربه زیر به سرعت در حال انقراض است و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کم شده است.

از اواخر اسفند تا فروردین و اواسط اردیبهشت ماه موسم مناسبی برای رشد لاله های واژگون است که در ارتفاعات برف گیر و باران زای دامنه های استان ایلام سر از خاک بیرون می آورند.

گلهای بسیار زیبای این گیاه به حالت آویخته و به رنگ قرمز خودنمایی می کند. البته رنگ گلهای آن به تناسب نژاد های مختلف گیاه از زرد تا قرمز متفاوت است.

مقدار انبوه این گونه بسیار جذاب در بیشتر کوهستان های زاگرس از جمله ایلام به وفور دیده می شود.

تعداد گل های هر شاخه معمولا از ۳ تا ۶ عدد است که درون هر گل ۶ چشمه سفید یا به تعبیری ۶ دانه اشک سفید دیده می شود که تعداد ۶ پرچم در جامه داخل گل دیده می شود.

در طب سنتی و در میان عامه مردم از لاله واژگون و پیاز آن برای درمان روماتیسم استفاده می کردند.

یک گونه از این گل در ارتفاعات شمال شهر ایلام مانند مانشت، گچان، دالاهو و قلارنگ است و نوع دیگر آن در غار زینگان واقع در منطقه صالح آباد شهرستان مرزی مهران رشد می‌کند.

معاون منابع طبیعی ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: در مجموع ۱۵ نوع گل لاله در مناطق مختلف کشور شناسایی شده که از این تعداد سه نوع متعلق به استان ایلام است و لاله‌های واژگون یکی از گل‌های زیبای کشورمان بوده که زیبایی خاصی به طبیعت کوهستان‌های ایلام داده است.

عبدالسلام پیری افزود: متاسفانه بسیاری از تفرج‌کنندگان به هنگام مراجعه به دامنه کوه‌ها، پیازچه این گل را همراه خود به شهر می‌آورند که خطر انقراض این گل را به دنبال دارد و این گل در ارتفاع هزار و  ۵۰۰متر از سطح دریا رشد می‌کند و تنها دو گونه آن در استان ایلام رویش دارد.

وی عنوان کرد: گل های لاله واژگون قابلیت تکثیر از طریق کشت گلخانه ای را دارند و این حرکت خوب و تاثیرگذاری است، زیرا از انقراض این گونه گیاهی جلوگیری می شود.

این مسئول افزود: لاله واژگون از راه پیاز تولید می شود و کندن آن به معنای نابودی و از بین رفتن این گل می شود.

وی تاکید کرد: تفرج کنندگان و گردشگران باید بدانند که گل لاله واژگون خاص مناطق کوهستانی و سرد مرطوب است و در محیط منزل مانند باغچه رشد نمی کند.

پیری ادامه داد: برخی طبیعت گردان اغلب با کندن پیاز این گل زیبا قصد دارند که آن را در محیط منزل پرورش دهند که با توجه به تغییر دمای محیطی از بین می رود و پس از مدتی خشک می شود.

وی ادامه داد: بهره برداری نامناسب از عوامل مهم تهدید لاله واژگون در استان ایلام است.

پیری اظهار داشت: رویش لاله های واژگون در دامن کوههای استان ایلام زیبایی طبیعت بهاری این استان را دو چندان کرده است و این گل سربه زیر از اواخر فروردین تا روزهای پایانی اردیبهشت به صورت طبیعی رشد و گل دهی می کند.

این مسئول عنوان کرد: این گل به صورت خودرو در دامنه کوههای زاگرس و به مساحت ۱۰ هزار هکتار و به رنگ های قرمز، زرد و قهوه ای متمایل به قرمز می روید و برخی خواص دارویی نیز دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.