×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استقبال مسافران نوروزی از گیاهان دارویی شهرکرد

در محدوده چهارراه بازار هر مسافری که به سمت میدان امامزاده می رود، از گیاهان خشک شده خوراکی و دارویی چهارمحال و بختیاری در مغازه ها خرید می کند و آن را در سبد خرید سوغات نوروزی قرار داده اند. 

این روزها بقچه نوروز چهارمحال وبختیاری پر شده از گیاهان معطر که در کنار خیابان و گونی ها و بشکه های کوچک خوش نمایی می کنند

در سه روز اخیر، مسافران نوروزی حجم بالایی از گل گاو زبان، همیشه بهار، بابونه، دانه گشنیز، دانه هویج وحشی، دانه زیره سبز، دانه شوید دانه رازیانه، بلوط، شیرین بیان، نعناع بیابانی، بارهنگ،دانه کدو تنبل،گاو چشم، غنچه رز، گاجره، زعفران، ترخون، آویشن وحشی، سنبل کوهی، بومادران هزاربرگ، دانه زیره سبز، شوید، دانه رازیانه، نعناع را با خود به سوغات برده اند.

با آغاز فصل بهار، عرضه گیاهان خوراکی در بازار شهرهای چهارمحال وبختیاری رونق گرفته و این استان به لحاظ داشتن ویژگی های خاص اقلیمی به خصوص آب و هوای مناسب برای رویش گونه های مختلف گیاهی، مستعد است. 

گیاهان خوراکی و دارویی این منطقه بیش از ۲۵۰ گونه است و این استان به لحاظ برخورداری از تنوع گونه ای کمیاب گیاهی از جملهˈ عرس ˈ و ˈ نارون ˈ و گیاهان جنگلی مانند ˈ زال ˈ و ˈ زال زالک ˈ و گیاهان خوراکی مانند ˈ کرفس ˈ، ˈ تره کوهیˈ و ˈ سیر‌ˈ به عنوان منطقه الگوی کشور محسوب می شود. 

چهارمحال وبختیاری دارای منابع غنی گیاهان ایران است و بیش از یک هزار و ۲۴۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده که برخی از این گونه های گیاهی در سطح جهان فقط در چهارمحال وب ختیاری وجود دارد. 

برخی از گونه های گیاهی نظیر گونه هایˈگونˈفقط در مناطق چهارمحال وبختیاری است و بومی و انحصاری این استان می باشد و برخی از این فلورها مانند گیاه ˈ کرفسˈ که با نام چهارمحال وبختیاری ثبت جهانی شده که نخستین فلور جهانی در بین استانهای منطقه زاگرس می باشد. 

مهمترین گونه های گیاهان استان شامل گون، آستراگالوس در ۲۲ تیپ به عنوان اصلی و سایر تیپ ها به عنوان گونه همراه با گیاهان از خانواده گرامینه، لگوم ها، مرکبیان، چتریان و نعناعیان می باشد. 

هرساله به هنگام فصل بهار هزاران کیلو از انواع گیاهان خوراکی چهارمحال و بختیاری وارد بازار استانهای همجوار می شود و این گیاهان در وسعتی معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان پراکنش دارد. 

گیاهان دارویی و خوراکی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار هستند. 

گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمانهای گیاهی و به طور کلی فرآوردههای طبیعی به ویژه در طی سالهای اخیر روبه افزایش بوده و مهمترین علل آن، اثبات اثرات مخرب و جانبی داروهای شیمیایی از یک طرف و ایجاد آلودگی های زیست محیطی که کره زمین را تهدید می کند از سوی دیگر بوده است. 

به گزارش ایرنا،برخی از مسافران نوروزی هر جا فروشنده گیاهان کوهی و دارویی را می ببیند برای خرید از خودروپیاده می شود و سوغاتی از این گیاهان از چهارمحال و بختیاری با خود می برند. 

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.