×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با گیاه دارویی دافنه (خوشک) Daphne mucronata

گیاه خوشک (دافنه) یا برگ بویی زاگرس با نام علمی Daphne mucronata و با نام محلی ترپولک یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان کرمانشاه و متعلق به خانواده دافنه Thymelaeaceae  می باشد.

خوشک گیاهی پایا با بوته های چوبی یا نیمه درختچه هایی به ارتفاع یک تا دو متر می باشد. ساقه این گیاه متعدد، ایستاده، منشعب، به رنگ سفید متمایل به خاکستری با شاخکهای جوان نازک، متمایل به قرمز، پوشیده از کرکهای مختصر و برگدار است.

برگ این گیاه متفاوت، طویل، با طول و عرض پنج تا هفت در ۳۲ تا ۴۵ میلی متر، خطی- سرنیزه ای بدون کرک، در انتها باریک شده، بدون دمبرگ، نوک تیز، نوکچه دار و به طور غیر واضح مشبک می باشد.

گل این گیاه به رنگ سفید یا سفید متمایل به قهوه ای یا زرد متمایل به قهوه ای می باشد که دارای دمگل کوتاه یا بلند به طول دو تا هشت میلی متر، مجتمع در راس به صورت دیهیم، بارکته ها فلسی شکل کوچک یا گل فاقد آن است. گلپوش بی دوام و قبل از رسیدن میوه افتاده، لوله ای وقیف مانند بطول شش تا هفت میلی متر، بطور متراکم یا کمی پوشیده از کرک با لبه های تخم مرغی، نوک تیز، سه بار کوتاهتر از لوله می باشد.

میوه بصورت سته گوشتدار، قرمز رنگ، ابتدا پوشیده در گلپوش، سپس برهنه، نیمه کروی به بزرگی هفت تا ۱۰ میلی متر و گردپوش است.

این گیاه را در مازندران، آذربایجان، سنندج، اصفهان، اراک، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، لرستان، شیراز و کرمان می توان یافت و در استان کرمانشاه در اسلام آباد غرب، گیلانغرب، ورمنجه و کوه های بنی گز و دالاهو، سنقر و شهرستان کرمانشاه قابل رویش است.

میوه های رسیده و قرمز رنگ آن را در تابستان بصورت خام مصرف می کنند.

اسامی محلی:

خشک در سعادت آباد ، خوشگ ( در چهل چشمه) خشگ (در ارسنجان) مردار آغاجی (قشقائی و بختیاری و بین شیراز و کازرون)، تویلیک (در شاه آباد غرب) توی (در سردشت) توبریت و توربید (در جبال بارز) مردار آغاجی (شاهپور آذربایجان) تیرو ، ترول و تره بینه (در نقده) هفت برگ (در ممسنی) 

برای دیدن عکسها در ابعاد بزرگتر، برو روی آنها کلیک کنید

  1. بهرام

    اطلاعات درمورد گیاهان دارویی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.