×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بیش از ۵۰ نـوع گیـاه خوراکی ، دارویی و صنعتی در کردستان برداشت می‌شود که مـصرف آن از روزگاران گذشته مرسوم بوده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان کردستان پیش بینی کرد امسال ۵۰ تن گیاه خوراکی و دارویی دراستان کردستان برداشت شود که حدود ۳۰ درصد آن به تهران و سایر شهرهای بزرگ ارسال می شود .

مردم کردستان از گذشته مصرف گیاهان خوراکی وحشی در فصل بهار را یک ضرورت دانسته و گروهی از مردم دراین فصل گیاهان را جایگزین مواد پروتیینی می‌کنند.

گروهی نیز مصرف گیاهان خوراکی را شفابخش می‌دانند و طبق سفارش پزشکان سنتی ، برای درمان بیماری های خود از آنها استفاده می‌نمایند.

مهمترین گیاهان خوراکی کردستان شامل جعفری کوهی، کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، شنگ، گیلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازیاغی، سولان، نعناع کوهی، موسیر، قارچ کوهی، پونه و پیچک است.

رویش این گیاهان علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، منبع درآمد مناسبی برای روستاییان منطقه است.

هر کیلوگرم از این گیاهان خوراکی با توجه به تنوع آن بین ۲۰ الی ۳۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

برخی از این گیاهان خودرو به مصرف دارویی می‌رسد که از آن جمله می‌توان به شیرین بیان ، قازیاغی، هزبی کوهی ، شوید کوهی اشاره کرد و بعضی از آنها مانند گون در استحصال کتیرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار مرتع است و از عمده‌ترین مناطق رویش گیاهان وحشی خوراکی در کشور بشمار می‌رود. 

محمودی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان کردستان افزود: امسال پیــش بینی می شود برداشت گیاهان خوراکی در استان کردستان حدود۲۰ درصد رشد داشته باشد که می طلبد بهره برداران در زمان برداشت به طور عمیق کلنگ زنی نکنند تا فرسایش خاک و عدم رویش مجدد گیاهان خوراکی رخ ندهد .

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.