×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انجمن گیاهان دارویی ایران

انجمن گیاهان دارویی ایران

انجمن گیاهان دارویی ایران

انجمن علمی گیاهان دارویی ایران به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علم و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه گیاهان دارویی تشکیل شده است. انجمن گیاهان دارویی ایران محل تجمع کلیه اساتید، محققان، کارشناسان و علاقمندان به گیاهان دارویی و مکانی مناسب برای فعالیتهای متنوع علمی در این زمینه می باشد. کلیه افراد یاد شده می توانند ضمن عضویت در این انجمن رسمی علمی، در زمینه های مورد علاقه و تخصصی خود با انجمن همکاری نمایند. به این امید که با ارتقاء سطح علوم مربوط به گیاهان دارویی، تحولی در این زمینه بوجود آید. در حال حاضر آقای دکتر محمدباقر رضایی ریاست انجمن را بر عهده دارد.

 

نشانی دبیرخانه انجمن علمی گیاهان دارویی ایران

 تهران، اتوبان تهران- کرج، بعد از عوارضی، خروجی پیکان شهر، انتهای خیابان بیست متری دوم،  بلوار موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ،

صندوق پستی ۱۳۸-۱۴۹۶۵، تلفن : ۵-۴۴۵۸۰۲۸۲ و  ۳۰۰-۴۴۵۸۰۲۹۷    نمابر :  ۴۴۱۹۶۵۷۵   پست الکترونیکی :   imps@rifr-ac.ir

تلفکس مستقیم دبیر خانه انجمن : ۴۴۵۸۰۲۱۲-۰۲۱

 

اساسنامه انجمن گیاهان دارویی ایران

ماده ۱: به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علم و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های مربوطه، انجمن گیاهان دارویی ایران که از این پس دراین اساسنامه انجمن نامیده می شود، تشکیل می گردد.

ماده ۲: انجمن موسسه ای غیر انتفاعی است و در زمینه های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیات مدیره آن نماینده قانونی انجمن می باشد.

ماده ۳: مرکز انجمن در شهر تهران می باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن های هیات علمی می تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.

تبصره : هیات مدیره در صورت لزوم بسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار اعلام شود و کتبا به اطلاع کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.

ماده ۴:  انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ماده ۵: به منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده(۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:

۵-۱- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی بین محققان و متخصصانی که به گونه ای با علم گیاهان دارویی و داروهای گیاهی سروکار دارند.

۵-۲- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.

۵-۳- ترغیب و تشویق پژوهشکران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.

۵-۴- ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی.

۵-۵- تشکیل گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی.

۵-۶- انتشار کتب و نشریات علمی.

۶-۱- عضویت پیوسته:

موسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته های گیاهشناسی، کشاورزی، شیمی، علوم گیاهی، باغبانی، داروسازی و پزشکی و رشته های وابسته باشند می توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

۶-۲- عضویت وابسته:

کسانی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته های مذکور در بند ۱-۶ شاغل باشند.

۶-۳- عضویت دانشجویی:

کلیه دانشجویانی که در رشته های گیاهشناسی، کشاورزی، شیمی، علوم گیاهی، باغبانی، داروسازی و پزشکی و رشته های وابسته به تحصیل اشتغال دارند.

۶-۴- عضویت افتخاری:

شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه های گیاهشناسی، کشاورزی، شیمی، علوم گیاهی، باغبانی، داروسازی و پزشکی و رشته های وابسته باشند حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای موثر و ارزنده ای نموده باشند.

۶-۵- اعضای موسساتی:

سازمانهایی که در زمینه های علمی و پژوهشی مربوط  فعالیت دارند می توانند به عضویت انجمن در آیند.

تبصره ۱:  افرادی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته های مذکور در بند ۱-۶ می باشند با تصویب هیات مدیره می توانند به عضویت پیوسته انجمن در آیند.

تبصره ۲ : اعضای موسساتی که به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند .

ماده ۷: هر یک از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می گردد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

تبصره۱:  پرداخت حق عضویت هیچکونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی کند.

تبصره ۲:  اعضای افتخاری از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

ماده ۸:  عضویت در یکی از مواردزیر خاتمه می یابد:

۸-۱- استعفای کتبی

۸-۲- عدم پرداخت حق عضویت سالانه

تبصره: تایید خاتمه عضویت با هیات مدیره است.

ماده ۹: ارکان اصلی عباتند از :

الف : مجمع عمومی    ب : هیات مدیره    ج : بازرس

الف: مجمع عمومی

ماده ۱۰:  مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.

۱۰-۱- مجمع عممومی عادی سالی یکبار تشکیل می شود و با حضور یا رای  کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت آراء معتبر است.

۱۰-۲- در صورتیکه در دعوت نخست مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می شود و با تعداد حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت.

۱۰-۳- مجمع عمومی فوق العاده در موارد ضروری با دعوت هیات مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می شود.

تبصره ۱ : دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بصورت کتبی و یا اگهی در روزنامه کثیرالانتشار است وباید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

تبصره ۲:  یک سوم اعضای پیوسته می توانند مستقیما اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق العاده نمایند مشروط بر اینکه هیات مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان در اگهی دعوت به عدم اجابت در خواست خود، توسط هیات مدیره و بازرس، تصریح نمایند.

تبصره ۳:  در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصرا موضوعی خواهد بود که در تقاضا نامه ذکر شده است و هیات رئیسه مجمع از میان اعضاء انتخاب خواهد شد.

ماده ۱۱:  وظایف مجامع عمومی عادی و فوق العاده:

۱۱-۱- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس

۱۱-۲- تصویب خط مشی انجمن

۱۱-۳- بررسی و تصویب پیشنهادات هیات مدیره و بازرس

۱۱-۴- تعیین میزان حق عضویت و تصویب ترازنامه

۱۱-۵- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه

۱۱-۶- عزل هیات مدیره و بازرس

۱۱-۷- تصویب انحلال انجمن

۱۱-۸- بررسی وتصویب ترازنامه و صورتحساب در آمد و هزینه های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

تبصره ۱:  مجامع عمومی توسط هیات رئیسه ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.

تبصره ۲:  اعضای هیات رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدهای خود در مجمع انتخاب می شوند.

تبصره ۳: اعضای هیات رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیات مدیره و بازرس کاندیدا کرده اند.

تبصره ۴:  مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در موارد بند های ۵ -۱۱ و ۶-۱۱ و ۷-۱۱ تشکیل می شود.

ب – هیات مدیره

ماده ۱۲:  هیات مدیره انجمن مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل می باشد که هر ۳ سال یکبار با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می شوند.

۱۲-۱- هیچیک از اعضای نمی توانند بیش از ۳ بار متوالی به عضویت هیات مدیره انتخاب شوند.

۱۲-۲- عضویت در هیات مدیره افتخاری است.

۱۲-۳- هیات مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رای کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می نماید.

۱۲-۴- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بها دار با امضای رئیس هیات مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه های رسمی با امضای رئیس هیات مدیره یا معاون  رئیس هیات مدیره معتبر است .

۱۲-۵- هیات مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیات مدیره حداقل سه روز است.

۱۲-۶- جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.

۱۲-۷- کلیه مصوبات هیات مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صررتجلسات هیات مدیره نگهداری می شود.

۱۲-۸- شرکت اعضای هیات مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضای بدون عذر موجه به تشخیص هیات مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب درحکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

۱۲-۹- در صورت استعفا، بر کناری یا فوت هر یک از اعضای هیات مدیره، عضو علی البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.

۱۲-۱۰- شرکت بازرس در جلسات هیات مدیره بدون داشتن حق رای مجاز است.

۱۲-۱۱- هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسات مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن های علمی ارسال نمایند.

تبصره: هیات مدیره پیشین تا تایید هیات مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات  و فناوری مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.

ماده ۱۳: هیات مدیره نماینده قانونی انجمن می باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

۱۳-۱- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.

۱۳-۲- تشکیل گروه های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها.

۱۳-۳- هیات مدیره می تواند هر اقدام و معامله ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیر منقول و تبدیل به احسن یا ترهین و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است، انجام دهد.

۱۳-۴- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیات مدیره  کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن، دارا می باشد.

۱۳-۵- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز مالی و صورتحساب درآمد ها و هزینه های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارایه به مرجع نظارت در موعد مقرر.

۱۳-۶- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی و حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیلی و حق توکیل به غیر.

۱۳-۷- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع داخلی و خارجی.

۱۳-۸- اجرای طرحها و برنامه های علمی در چارچوب وظایف انجمن.

۱۳-۹- جلب هدایا و کمکهای مالی.

۱۳-۱۰- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی.

۱۳-۱۱- اتخاذ تصمیم د رمورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

۱۳-۱۲- ارسال گزارش های لازم به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ج – بازرس

ماده ۱۴:  مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می نماید.

تبصره:  انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.

ماده ۱۵:  وظایف بازرس به شرح زیر است:

۱۵-۱- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

۱۵-۲- بررسی گزارش سالانه هیات مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

۱۵-۳- گزارش هر گونه تخلف هیات مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

تبصره:  کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیر مالی در هر زمان و بدون قید شرط باید از سوی هیات مدیره  برای بررسی در دسترس بازرس قرار گیرد.

ماده ۱۶: انجمن می تواند گروه ها و کمیته های زیر را تشکیل دهد که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هیات مدیره تعیین می شود به فعالیت می پردازد.

۱) گروه های تخصصی

۲) کمته آموزش و پژوهش

۳) کمیته انتشارات

۴)کمیته آمار و اطلاعات

۵)کمیته پذیرش و روابط عمومی

۶) کمیته گردهمایی های علمی

۱۶-۱- تهیه و تصویب آیین نامه تشکیل گروها و کمیته ها با انجمن است.

ماده ۱۷- منابع مالی انجمن عباتند از:

۱۷-۱- حق عضویت اعضا

۱۷-۲- درآمدهای ناشی از ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره ای

۱۷-۳- دریافت هدایا و کمکها

۱۷-۴- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.

ماده ۱۸-  درآمدها و هزینه های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می شود.

ماده ۱۹-  کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری می شود.

ماده ۲۰-  هیچیک از موسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی توانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمایند.

ماده ۲۱-  کلیه مدارک و پرونده های مالی و غیر مالی مرتبط با فعالیتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می شود و درمواقع مراجعه نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۲-  هرگونه تغییر درمفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

ماده ۲۳-  انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده ۲۴-  در صورت تصویب انحلال انجمن توسط مجمع عمومی، همان مجمع هیات تسویه ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیات تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی کلیه داراییهای منقول و غیر منقول  انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از موسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.

ماده ۲۵-  این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده،   ۵۵ زیر ماده و۱۵ تبصره در جلسه مورخ ….. مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.

 

  1. معصومه رستمی

    با سلام
    پارسال در کلاس کرم سازی شرکت کردم ولی هنوز گواهینامه آن به دست ما نرسیده است .
    جمعی از بچه های فیتوشیمی دانشگاه پیام نور شرق تهران
    با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.