×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی با ارزش، زیر پای گردشگران نوروزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، طبیعت گلستان از منحصر به فردترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود؛ اما این طبیعت این روزها با مشکلاتی چون حضور بی‌ضابطه گردشگران به شدت تهدید می‌شود و بسیاری از گونه های نادر گیاهان دارویی زیر پای طبیعت گردان از بین می روند.

۶۰ درصد وسعت گلستان را عرصه های ملی و طبیعی تشکیل می دهند و جنگل ها و مراتع استان نیز با داشتن بیش از ۴۰۹ گونه گیاهان و ده‌ها گونه جانوری یکی از نقاط بکر زیست ‌محیطی در سطح جهان محسوب می‌شود که تنها گیاهان دارویی موجود در آن به عنوان یک بانک از گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

همزمان با نوروز، بسیاری از گردشگران بدون ملاحظه و کنترل با خودرو های خود تا پای درختان جنگل های منحصر به فرد می روند و با خیال راحت از اینکه کنترلی وجود ندارد ضوابط زیست محیطی را نادیده می گیرند.

این درحالیست که گلستان به علت شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب، قطب گیاهان دارویی محسوب می شود و بسیاری از گونه های گیاهی به صورت خودرو در این استان وجود دارد.

به دلیل داشتن تنوع گونه های دارویی به سرزمین و نگارستان داروهای گیاهی شهره است، هر چند از این پتانسیل بهره چندانی برده نشده است.

در گلستان ۴۰۹ گونه گیاه دارویی متعلق به ۹۴ تیره گیاهی شناسایی شده است که ۱۵۶ گونه آن در جنگل ها، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در زمین های زراعی و ۱۰۸ گونه بصورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رویش دارند.

بر اساس یافته ها و پژوهش های محققان، بیشتر گیاهان موجود در تیره های گیاهی از خاصیت دارویی برخوردارند.

بومادران، مامیران، توسکا، بابونه، درمنه، شابیزک، داغداران، کنگروحشی، ولیک، سرخدار، پیر بهار، زوله، فرفیون، راش، پای خر، کاسنی بارهنگ ،سیزاب و کور(کبر) از گونه های دارویی گرگان است.

سطح کشت آبی گیاهان دارویی در این استان ۴۸۴٫۶۶ هکتار و سطح کشت دیم شش هزار و ‎ ۸۱۶ هکتار است و متوسط عملکرد در هر هکتار زیر کشت گیاهان دارویی، ‎۴۰۰ کیلوگرم است.

۷۰ درصد تولیدات گلستان، در بازارهای خارج استان و ‎ ۳۰ درصد دیگر نیز در بازارهای محلی به فروش می‌رسد.

گیاهان دارویی که در استان گلستان کشت می‌شود شامل زیره سبز، کدوی تخم کاعذی، نعنای فلفلی، بابونه، بومادران، رزماری، آویشن باغی و اسفرزه است.

زمینه مناسب برای تولید گیاهان دارویی در گلستان فرصت مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی و داروسازی و حتی صادرات در این بخش مهیا کرده است.

همچنین در حال حاضر دو کارخانه تولید گیاهان دارویی توسط بخش خصوصی در سطح استان مشغول فعالیت هستند و در استان گلستان زمینه مناسب برای تولید گیاهان دارویی با قیمت مناسب برای فرآوری در استانهای دیگر مهیاست.

گیاهان دارویی بیشتر در ارتفاعات استان و منطقه چهار باغ دیده می شوند اما در مراوه تپه، جنگلها و نقاط دیگر استان نیز موجودند.

به تاکید کارشناسان، گردشگران نوروزی باید در بهره مندی و استفاده از طبیعت بکر گلستان ضوابط زیست محیطی را نیز رعایت کنند و از تخریب و صدمه زدن به این زیست بوم خودداری کنند.

طبق پیش بینی ها، نوروز امسال حدود ۱۰ میلیون مسافر به گلستان سفر می کنند که شمار زیادی از آنان برای بهره مندی از جاذبه های طبیعی وارد استان می شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.