×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اگر مشکل بی خوابی دارید به توصیه متخصصان طب سنتی عمل کنید، شاید هرگز به قرص های خواب آور نیاز نداشته باشید.

 به چه کسی بی خواب می گوییم؟

به گفته کارشناسان افرادی که در طول هفته بیشتر از ۲ شب بی خوابی را تجربه می کنند و میانگین خواب آنها در طول روز کمتر از ۴ ساعت است و در گروه افراد مبتلا به بی خوابی قرار دارند و باید برای درمان این اختلال دست به کار شوند. برای داشتن خوابی خوب و عمیق لازم نیست دست به دامن قرص های خواب آور و دیگر داروها شوید. تنها کافی است به توصیه درمانگران طب سنتی و شیوه های طبیعی درمان توجه کنید و شیوه زندگی خود را تغییر دهید.

  ۴۵ درصد مردم به بی خوابی دچارند

براساس آمار ارائه شده، بیش از ۴۵ درصد مردم جهان از بی خوابی رنج می برند و برای درمان این اختلال از قرص های خواب و مواد شیمیایی استفاده می کنند. این اتفاق در حالی می افتد که آنها آشنایی چندانی با خواص درمانی گیاهان دارویی و داروهای طبیعی برای درمان بی خوابی ندارند.

 چرا بی خوابی سراغتان می آید؟

هم از دیدگاه طب مدرن و هم از نگاه طب سنتی علاوه بر تنش ها و استرس های ناشی از کار روزانه، ابتلا به بیماری هایی مانند آسم و مصرف برخی از داروهای شیمیایی عوامل دیگری نیز وجود دارد که احتمال ابتلا به بی خوابی را در افراد افزایش می دهد.

 شایع ترین دلایل بی خوابی را بشناسید 

  پرخوری مهمترین عامل بی خوابی

از دیدگاه طب سنتی ایران، پرخوری پیش از خواب و نزدیک بودن ساعت شام و خواب از جمله عوامل ابتلا به بی خوابی است. زیرا در شرایطی که بدن و دستگاه های درونی باید در حال استراحت باشند، دستگاه گوارش باید انرژی زیادی را صرف هضم و جذب غذا کند و این مسئله علاوه بر بی خوابی موجب ابتلا به سوء هاضمه و دیگر بیماری های گوارشی می شود.

 داروهای شیمیایی و اختلال خواب

مصرف برخی از داروهای شیمیایی مانند داروهای افراد مبتلا به آسم، افسردگی و فشارخون موجب بروز اختلال هایی در کیفیت خواب می شوند. اگر چه مصرف این داروها برای کنترل پیشرفت بیماری است اما می توان با تدابیر سنتی روند آن را کنترل کرد.

  کاهش رطوبت بدن، عامل بی خوابی

حکمای طب سنتی کاهش رطوبت بدن را یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بی خوابی در مردان و زنان می دانند. آنها فعالیت های زیاد و ذهنی را مهمترین عامل ابتلا به بی خوابی می دانند و بر این باورند ایجاد تعادل در طبع افراد و پیشگیری از کاهش رطوبت بدن می تواند نقش موثری در درمان بی خوابی داشته باشد.

 سندرم پاهای بی قرار

«سندرم پاهای بی قرار» یک بیماری ژنتیک است که از پدر و مادر به نسل های بعد منتقل می شود. فردی که به این بیماری مبتلاست به محض آنکه به خواب می رود با حرکت دست و پایش روبرو می شود و این موضوع موجب بیدار شدن وی می شود.

 یائسگی و بی خوابی در زنان

با شروع سن یائسگی اختلال هایی در عملکرد دستگاه های داخلی بدن غالب زنان به وجود می آید که یکی از شایع ترین آنها ابتلا به اختلال بی خوابی است. دو سوم زنانی که به سن یائسگی می رسند انواع مختلف بی خوابی را تجربه می کنند که برخی از آنها ناشی از اضطراب و گر گرفتگی است.

 درمان بی خوابی؛ طب سنتی یا طب کلاسیک؟

اولین قدم برای درمان بی خوابی تشخیص علت بی خوابی و درمان آن است. اما بسیاری از مردم بدون توجه به این موضوع با تجویز پزشک یا خودسرانه از داروهای شیمیایی و قرص های خواب آور برای درمان بی خوابی استفاده می کنند و به جای درمان ریشه ای بی خوابی از قرص هایی مانند دیازپام، لورازپام و نیترازپام استفاده می کنند، داروهایی که به مرور فرد را به خود وابسته می کند و این وابستگی گاهی تا جایی پیش می رود که فرد بدون مصرف این داروها نمی تواند، بخوابد. در حالیکه شیوه های طب سنتی و مکمل روش هایی که برای درمان دارند در اغلب موارد بدون عوارض جانبی به درمان ریشه ها و عوامل بی خوابی می پردازد.

 توصیه درمانگران سنتی را جدی بگیرید

مصرف دیازپام و دیگر داروهای خواب آور در دراز مدت ـ بیش از یک سال ـ موجب کاهش دقت و تمرکز فرد در انجام کارها می شود و توانایی و دقت او را برای انجام کارهای فکری و ذهنی و فعالیت هایی از قبیل رانندگی به حداقل می رساند.

 درمان های طبیعی بی عارضه است

افرادی که برای درمان بی خوابی از داروهای شیمیایی استفاده می کنند در دراز مدت به درمان این داروها عادت می کنند و مقاومت نشان می دهند، بنابراین بیمار با تجویز پزشک دوز دارو را افزایش می دهد و این مسئله موجب می شود عوارض جانبی دارو بیشتر شود. این در حالی است که در طب سنتی و مکمل شیوه های درمانی قابل تاملی وجود دارد که کاملاً بی خطر است.

حکمای طب سنتی ایران چه می گویند:

 اصلاح رژیم اولین قدم

 از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز کنید

درمانگران طب سنتی بر این باورند مصرف غذاهای نفاخ که در آنها موادی مانند حبوبات و کلم وجود دارد در وعده غذایی شام موجب تولید گاز در دستگاه گوارش شده و به تبع آن مانع از داشتن خوابی عمیق و آرام می شود.

 تعدیل رطوبت بدن با کاهو

حکمای طب سنتی اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن مواد غذایی بالطبع مرطوب را بهترین روش برای جبران کاهش رطوبت بدن می دانند. به اعتقاد آنها افرادی که دچار کاهش رطوبت بدن هستند علاوه بر اختلال در خواب شبانه به خشکی مخاط بینی نیز مبتلا هستند. این افراد به ویژه آنها که مزاج گرم دارند با گنجاندن کاهو، جو و بادام خام به برنامه غذایی شان می توانند میزان رطوبت مورد نیاز بدن خود را تامین و به درمان بی خوابی کمک کنند.

 درمان بی خوابی به روش هندی ها

درمانگران طب سنتی هند بر این باورند که مصرف یک لیوان شیر گرم که در آن یک قاشق غذاخوری عسل حل شده باشد تاثیر زیادی در داشتن خوابی آرام دارد. البته هندی ها بر این باورند نوشیدن مخلوط شیرعسل در صورتی که به همراه پاشویه آب گرم انجام شود اثری دو چندان دارد.

 درمان بی خوابی ناشی از استرس با ماساژ

درمانگران طب سنتی ماساژ ستون فقرات را یکی از بهترین روش ها برای تخلیه استرس ها و فشارهای عصبی می دانند که کیفیت خواب شبانه را تحت تاثیر خود قرار می دهند. آنها بر این باورند ماساژ ستون فقرات از گردن تا کمر، پشت ران و ساق پا می تواند تاثیر زیادی در بهبود کیفیت خواب افراد داشته باشد.

 آرامش بخش ترین دمنوش ها

ترکیب ۲ گیاه دارویی گل گاو زبان و سنبل الطیب نیز از جمله قوی ترین آرام بخش های گیاهی محسوب می شود. برای تهیه این دمنوش لازم است به میزان ۴ به یک از گل گاو زبان و سنبل الطیب را درون ظرف ریخته و با ۲ لیوان آب سرد مخلوط کرده و دم کنید.

-در منابع طب سنتی اشاره شده نوشیدن عرق بیدمشک خنک، پیش از آنکه ساعت خواب فرا برسد تاثیر زیادی در بهبود کیفیت و عمق خواب دارد.

نوشیدن دمنوش به لیمو و نبات یکی دیگر از روش های طبیعی است که می تواند جایگزین مناسبی برای قرص های خواب آور باشد. برای تهیه آن می توانید یک قاشق به لیموی خشک شده را با ۲ لیوان آب دم کنید.

 تدابیر طب سنتی برای بهبود کیفیت خواب

۱. به جای نوشیدن چای یا نوشیدنی های کافئین دار یک ساعت پیش از خواب چای گیاهی ارگانیک مانند چای بابونه، دمنوش گل ساعتی یا چای بیدمشک بنوشید.

۲. ماساژ درمانی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از خواب تاثیر زیادی در بهبود کیفیت خواب دارد. این ماساژ باید با فشار کم و به صورت دورانی روی عضلات ستون فقرات انجام شود و چه بهتر که این ماساژ با روغنی مانند روغن زیتون یا روغن بنفشه همراه باشد.

۳. در صورتی که مزاج تان گرم است باید در اتاقی که هوای آن رو به خنکی دارد، بخوابید در این شرایط خواب بهتر و آرام تری خواهید داشت. افراد سرد مزاج نیز بهتر است در اتاقی بخوابند که دمای آن رو به گرمی است.

۴. بهترین نور برای اتاق خواب نوری ملایم و خفیف است که موجب آزار چشم نشود و از طرفی احساس امنیت را به فردی که ترس از فضای تاریک دارد منتقل کند.

۵. حمام سنبل الطیب نیز یکی از خواب آورترین روش های طبیعی برای افراد مبتلا به اختلال بی خوابی است. تنها کافی است جوشانده میزان مساوی از سنبل الطیب و بابونه را درون وان حمام بریزید و پیش از خواب ۳۰ دقیقه در آن دراز بکشید.

۶. از نگهداری حیوانات خانگی در فضای خانه به ویژه اتاق خواب پرهیز کنید. این کار علاوه بر این که کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار می دهد، امکان ابتلا به برخی بیماری ها را نیز فراهم می کند.

۷. هرگز قبل از خواب سراغ کامپیوتر، اینترنت و چک کردن ایمیل ها نروید. این کار فکر شما را به خود مشغول می کند و مانع از داشتن خوابی عمیق و آرام می شود. به جای این کار اسانس وانیل یا گل بنفشه را ببویید.

۸. پیش از خواب بدنتان را با روغن گل بنفشه ماساژ دهید. ماساژ این روغن موجب افزایش ریلکسی و تخلیه اسپاسم ها و تنش های روانی ناشی از کار روزانه می شود؛ هر روز صبح ۲۰ دقیقه نرمش کنید.

منبع: افکارنیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.