×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت سلول‌های گیاهی دارویی در بیوراکتور بالونی محققان ایرانی

علیرضا امیرصادقی مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که بیوراکتور طراحی شده از نوع بیوراکتور بالونی است، افزود: در این طراحی از قسمت زیری بالون هوادهی و مواد لازم برای کشت سلول‌های گیاهی در داخلشان فراهم شده و به صورت استریل به آن دمیده می‌شود.

وی ادامه داد: در روش کشت سنتی، کشت گیاهان دارویی و هر نوع گیاه دیگر که مواد موثری از آن گرفته می‌شود، باید در مزرعه و یا گلخانه صورت گیرد که کیفیت کشت را پایین می‌آورد؛ در حالی که در روش‌های نوین بخشی از گیاه که ماده مؤثر در آن قرار دارد، مانند ریشه، ساقه و یا برگ، در داخل راکتور رشد داده می‌شود. در واقع در یک فضای کوچک، با کیفیت برتر، کار یک مزرعه بزرگ انجام می‌گیرد و همچنین در تمام سال می‌توان محصول را کشت کرد.

به گفته این پژوهشگر بیوراکتور نوع بالونی برای تمام گیاهان که ریشه آنها مواد موثری برای استخراج دارند قابل استفاده است و برای ریشه گیاهان مفیدتر است.

امیرصادقی در پایان خاطرنشان کرد: در این طرح، ریشه گیاهان دارویی سرخار گل در داخل راکتور ساخته شده تکثیر یافته و عصاره این گیاه در صنایع داروسازی برای مسکن‌ها و داروی سرطانی استفاده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.