×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات گیاهان دارویی خراسان شمالی به نام محصول شیراز و اصفهان

واسطه ها در بخش گیاهان دارویی جاجرم نیز وارد عمل شده اند به گونه ای که محصولات را پس از خریداری به ۲ برابر قیمت به فروش می رسانند که به ضرر بهره برداران است.رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم روز گذشته با بیان این مطلب به خبرنگار خراسان گفت: واسطه ها بدون زحمت، سود بیشتری به دست می آورند و این مسئله باعث بی انگیزگی بهره برداران شده است.

«قدیمی» هم چنین اظهار داشت: در حال حاضر گیاهان دارویی جاجرم به دلیل نبود صنایع فرآوری در استان و منطقه به شیراز و اصفهان ارسال و از آن جا با نام این شهرها به کشورهای آلمان و بلژیک صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان جاجرم با ۲۸۸ هزار و ۵۳۲ هکتار وسعت منابع طبیعی، رویشگاه مناسبی برای رشد گیاهان دارویی است که کتیرا، باریجه، زرشک کوهی، چای کوهی، سیریش، آویشن، مرزه کوهی و کاکوتی عمده گیاهان دارویی و صنعتی در این منطقه است که صد درصد آن به استان های دیگر ارسال می شود.

«قدیمی» افزود: این شهرستان ۴۴۳ هزار و ۹۹۳ هکتار عرصه جنگلی، ۱۴۳ هزار و ۳۸ هکتار عرصه مرتعی و ۱۰۱ هزار و ۴۰۱ هکتار عرصه بیابانی دارد که سالانه در هر برداشت حدود ۲ و نیم تن گیاه باریجه از این عرصه ها تولید می شود.وی تصریح کرد: «کتیرا» و «باریجه» از جمله گونه های صنعتی است که در ۶۰۰ هکتار از عرصه های منطقه کوه ازوم حدود ۴ و نیم تن شیره باریجه جمع آوری و برای ۵۰ نفر اشتغال زایی شد.وی خاطر نشان کرد: امسال در کوه بهار از سطح حدود هزار و ۳۵۴ هکتار،گونه کتیرا مورد بهره برداری قرار گرفت و برای ۱۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شد.

به گفته وی، طی برنامه ریزی های انجام شده سال آینده در منطقه کوه ازوم دوره ۳ ساله استراحت شروع می شود و بهره برداری انجام نمی شود.

وی تصریح کرد: برای این که در هنگام بهره برداری به مراتع خسارت وارد نشود باید اصول بهره برداری براساس مطالعات انجام شده رعایت شود، اما متأسفانه گاهی بهره برداران غیرمجاز باعث ایجاد خساراتی می شوند که برای جلوگیری از این گونه برداشت ها تدابیری اندیشیده شده است.

«قدیمی» اضافه کرد: گونه زرشک کوهی از جمله گیاهان دارویی و صنعتی خوبی است که به دلیل نبود فرهنگ سازی، در «شوقان» و «چاربید» و اطراف آن ها بهره برداری غیراصولی و بیش از حد انجام می شود که به همین دلیل در نظر داریم این مناطق را در دست مطالعه قرار دهیم تا از بهره برداری های غیراصولی و غیرمجاز جلوگیری شود.

وی نبود صنایع فرآوری را از جمله معضلات استان در بخش گیاهان دارویی ذکر کرد.رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: از آن جایی که گونه های گیاهی دارویی در مناطق سخت گذر، صخره ها و در لابه لای بوته ها رشد می کند، بهره برداری از آن ها کاری بسیار سخت و خطرناک است بنابراین اگر صنایع فرآوری این محصولات در استان فراهم باشد، بهره برداران با انگیزه بیشتری اقدام به جمع آوری محصول خواهند کرد.

«قدیمی» برای تسهیل در بهره برداری از این محصولات خواستار تأمین اعتبار و حمایت بیشتر شد و گفت: اگر حمایت ها و اعتبارات بیشتری به این بخش اختصاص داده شود، میزان سرمایه گذاری ها نیز بیشتر خواهد شد که تأثیر زیادی در پیشرفت و توسعه منابع طبیعی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با فراهم شدن زمینه صنایع فرآوری، این محصول بدون تحمیل هزینه های حمل و تولید ضایعات در داخل استان به فروش می رسد که در این صورت سرمایه گذاران بیشتری وارد عرصه می شوند.وی بیان کرد: در حال حاضر تنها مصرف بومی این محصولات برای درمان است اما اگر صنایع فرآوری در استان باشد بهره برداری بهتری خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.