×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
امسال ۲۴ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی در همدان انجام شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، محمد رضا همتی افزود: طرح صیانت از جنگل های زاگرس و جنوب در سطح بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از منابع از چند سال پیش در استان همدان اجرا می شود.

وی زیر پروژه های این طرح را غنی سازی جنگل با نهال، توسعه جنگل با بذر و نهال و کشت و توسعه گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: از نهال های طرح صیانت می توان بلوط غرب، تنبه، زالزالک، راناس، ارزن و تنگرس و محلب را نام برد.

وی اظهار کرد: بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که متاسفانه حدود ۴۰۰ گونه از بین رفته و مابقی در معرض انقراض بوده که حمایت از این گونه ها یکی از اهداف منابع طبیعی است.

در استان همدان هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی وجود دارد

همتی ادامه داد: در استان همدان هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی وجود دارد که ۵۰۰ گونه آن دارویی و صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مراتع استان همدان فقط برای تولید علوفه به کار می رود، تاکید کرد: تولید گیاهان دارویی مانند گشنیز، آویشن، بابونه، ریواس و کنگر و خاکشیر در مراتع استان همدان از جمله اهداف اقتصادی ساختن کاربری مراتع است.

همتی با بیان اینکه۲۴ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی در اجرای طرح صیانت در استان همدان انجام شده است، عنوان کرد: این گونه ها شامل ختمی، بابونه، موسیر و مارتیغال است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه امسال ۸۷۳ عملیات آبخیزداری انجام شده است، گفت: هدف از اجرای این عملیات، کنترل و مهار سیلاب ها و کنترل فرسایش خاک و رسوبات و حفاظت خاک در راستای افزایش بهره وری است.

چهار حوزه آبخیزداری در سطح استان همدان وجود دارد

وی با بیان اینکه چهار حوزه آبخیزداری در سطح استان همدان وجود دارد، افزود: این حوزه ها شامل حوزه قره چای به مساحت یک میلیون و ۵۲هزار و ۹۰۰هکتار، گا ماسیاب به مساحت بیش از ۶۶۷ هزار هکتار، حوزه سد سفید رود با مساحت ۲۱۶ هزار و ۱۰۰هکتار و گاورود با مساحت ۱۲ هزار و ۹۰۰هکتار است.

همتی اظهار کرد: مدیریت علمی حوزه های آبخیزداری از طریق آموزش بهره برداران و اجرای عملیات بیولوژیکی، تنها راه مقابله با فرسایش خاک است.

وی با اشاره به اینکه فرسایش خاک در شهرستان همدان سالانه حدود دو میلیون تن است، اضافه کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲۳ هزار و ۱۳۸ هکتار عملیات بیولوژیکی در حوزه های آبخیز شهرستان همدان انجام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.