آشپزخانه‌ی من: داروخانه‌ی من (قسمت دوم)



فرانسوی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: «اگر می‌خواهی دکتر نروی برو قصابی»! توصیه می‌کنیم زمانی که می‌خواهید در هزینه‌های زندگی‌تان صرفه‌جویی کنید از خرج‌های دیگرتان بزنید و نه از بودجه‌ی آشپزخانه. در قسمت قبلی در مورد خواص عسل، زنجبیل، ادویه‌ی کاری، آویشن و جعفری صحبت کردیم و حالا نوبت می‌رسد به هسته‌ی گریپ‌فروت، فلفل، سیر و چای سبز. اگر می‌خواهید تنتان به ناز طبیبان محترم محتاج نباشد به تغذیه‌ی خود اهمیت ویژه ای بدهید.

هسته‌ی گریپ‌فروت

هسته‌ی گریپ‌فروت: ضد عفونی کننده

هسته‌ی گریپ‌فروت ضد میکروب و ضدقارچ بوده و برای درمان آنژین، مشکلات گوارشی و مقابله با قارچ‌ها موثر است. این هسته‌های آنتی‌بیوتیکی طبیعی حاوی مولکول‌هایی هستند که از تکثیر باکتری‌های روده‌ای پیشگیری می‌کنند. هسته‌ی گریپ‌فروت سرشار از فلاوونوئیدها و ویتامین C می‌باشد و برای همین مقاومت بدن را بالا می‌برد. علاوه بر این‌ها هسته‌های گریپ‌فروت خواص ضدسرطانی دارد، با کلسترول بالا و ویروس ایدز مقابله می‌کنند.

دستورالعمل مخصوص ما

عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت در فروشگاه های گیاهان دارویی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. در سفر یا گردش‌های تفریحی قبل از نوشیدن آب چشمه و رود چند قطره از این عصاره یعنی حدود ۱۰ قطره را داخل یک لیوان آب حل کرده و بنوشید. می‌توانید هسته‌های گریپ‌فروت را جمع آوری کرده و خشک کنید. سپس آن‌ها را آسیاب کنید و هر روز به مقدار یک قاشق چای‌خوری داخل آب ریخته و میل کنید.

 

فلفل برای مقابله با نفخ و سنگینی معده

فلفل همچنین برای مقابله با سرماخوردگی و گلو درد و ورم معده مفید است. فلفل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و مانند مسکن موضعی عمل می‌کند. ترکیبات تند موجود در آن باعث ترشح بیشتر بزاق شده و به این ترتیب از دندان‌ها محافظت می‌کنند. «پیپرین» موجود در فلفل آنزیم‌های گوارشی را تحریک کرده و از نفخ و احساس سنگینی معده پیشگیری می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که مصرف فلفل برای افرادی که از ناراحتی و زخم معده رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

دستورالعمل مخصوص ما

مقداری فلفل سیاه و دو حبه سیر را با حدود یک لیوان آب جوش دم کنید. کمی عسل به آن اضافه کنید تا شیرین شود. برای مقابله با مشکلات معده از این جوشانده بنوشید.

 

سیر برای مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی

سیر یک ماده‌ی غذایی «فوق‌العاده» است با کلی آنتی‌اکسیدان که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و پیری کمک زیادی می‌کند. مصرف ۱۸ گرم در هفته یعنی معادل ۶ حبه، خطر ابتلا به سرطان معده و سرطان روده را به ترتیب به میزان ۵۰ و ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. آلیسین یکی از ترکیبات اصلی سیر است که خطر سکته‌ی قلبی را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده‌ی غذایی رادیکال‌های آزاد را ناکار می‌کنند.

دستورالعمل مخصوص ما

۲۰ دقیقه قبل از پخت غذاها سیر را اضافه کنید تا بیشترین میزان خواص آن برای مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی حفظ شود.


چای سبز برای داشتن حافظه‌ی خوب

چای سبز از پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند، برای استخوان‌ها مفید است و پوست شما را زیبا می‌کند. چای سبز سرشار از کاتچین‌ها است که یک پولیفنول طبیعی محسوب می‌شود. این چای باعث جریان بهتر خون می‌شود. برای همین هم اکسیژن به خوبی به پوست می‌رسد. به این ترتیب پوست بهتر می‌تواند با آسیب‌های اشعه‌های ماورای بنفش، سرما و غیره مقابله کند. خواص آنتی‌اکسیدانی کاتچین‌ها رشد باکتری‌های مسئول پوسیدگی دندان‌ها را محدود کرده و از سلول‌های مغزی محافظت می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند. باید بدانید که نوشیدن چای سبز باعث افزایش متابولیسم پایین شده و برای همین به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

دستورالعمل مخصوص ما

برای آماده کردن چای سبز آب باید گرم باشد. یعنی در حال جوش باشد نه جوش کامل. آب را روی چای بریزید و بلافاصله آن را خالی کنید. سپس دوباره این کار را تکرار کنید. در این صورت چای شما خوش عطرتر خواهد شد.

 

دارچین: آنتی دیابت طبیعی

دارچین از پیری، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. این ادویه حاوی ترکیباتی است که میزان قند خون، کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. دارچین آسیاب شده در لیست ۵۰ ماده‌ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان رتبه‌ی چهارم را به خود اختصاص داده است. این ادویه‌ی مفید ترشح آنزیم‌های التهاب زا و آلرژی‌زا (آسم، رینیت آلرژیک، پسوریازیس) را کاهش می‌دهد.

دستورالعمل مخصوص ما

روی شیرینی‌جات خانگی، کیک‌ها و غیره دارچین بپاشید. می‌توانید کمپوت سیب یا گلابی تهیه کنید و روی آن دارچین بپاشید و از خواص آن استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چاره آنفلوانزا و سرماخوردگی در آشپزخانه شما است!

وقتی آشپزخانه مطب می‌شود!

خطاهای هفت‌گانه در محوطه‌ی آشپزخانه

۱۰ درمان خانگی برای ۱۰ بیماری

با تغذیه‌ی مناسب این ۹ بیماری را از خود دور کنید

۱۰گام موثر برای سلامت جسم و جان

۵ ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد

۴ راز سلامتی افرادی که مریض نمی‌شوند!

۹ قانون طلایی برای داشتن تغذیه‌ی سالم

حفاظت از بدن با مواد غذایی

۱۴ ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

غذاهایی برای تقویت قدرت دفاعی بدن

توصیه‌هایی برای سالم زیستن